این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم و صنایع غذایی ایران، جلد ۱۶، شماره ۹۱، صفحات ۲۱۳-۲۱۸

عنوان فارسی بررسی تاثیر بسته بندی بر فروش محصولات غذایی بسته بندی شده
چکیده فارسی مقاله طی فرایند بازاریابی نیاز مصرف کننده شناسایی و راه تأمین آن تعیین شده تا رضایت وی از محصول جلب و رابطه پایدار سودمند دوطرفه با او برقرار شود. به منظور بررسی رفتار مصرف کنندگان، بایستی عوامل تأثیرگذار بر این رفتارها شناخته شوند. در این پژوهش تأثیر برخی پارامترهای بستهبندی در افزایش فروش مواد غذایی بررسی شده است. نتایج نشان داد که فرم، طرح، رنگ و جنس بسته بندی مواد غذایی تأثیر معنی­داری بر افزایش فروش آن دارد. همچنین مشخص شد که اولویت بندی جنس بسته بندی برای افراد به ترتیب شیشه، پلاستیک، فلز، مقوا و کاغذ می­باشد. نتایج نشان داد که بسته بندی شفاف و با استحکام فرآورده های غذایی بر افزایش فروش آن اثر معنی­داری دارد. در این نتایج بدست آمده اولویت های بسته بندی به ترتیب شفافیت، جنس، استحکام، رنگ، طرح، فرم، اندازه بسته بندی و استفاده از ظروف کاربردی بود. با توجه به نتایج به دست آمده به تولیدکنندگان محصولات صنایع غذایی توصیه می شود که حتی الامکان محصولات غذایی را در ظروف شفاف بسته بندی نمایند و یا در صورت مقدور نبودن بسته بندی شفاف، شکل واضحی از محصول داخل بسته بندی را بر روی آن چاپ نمایند. همچنین با وجود قیمت بیشتر بسته بندی با استحکام بیشتر، مشتریان بسته بندی با استحکام بیشتر را می پسندند که توصیه به این بسته بندی می شود. البته لازم به ذکر است که استفاده از ظروف کاربردی جهت بسته بندی مواد غذایی توصیه نمی‎گردد. نتایج پژوهش نشان داد که بطور کلی بسته بندی مواد غذایی بر افزایش فروش موثر می­باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بسته‌بندی،بازارپسندی،فرآورده‌های غذایی،

عنوان انگلیسی The effect of packaging on the food packaged products marketing
چکیده انگلیسی مقاله During the marketing process, the consumer's needs are identified and the way to supply it is determined in order to obtain his satisfaction from the product and a durable, mutually beneficial relationship with him. In order to investigate the behavior of consumers, factors affecting these behaviors should be identified. In this research, the effect of some packaging parameters on increasing food marketing has been investigated. The results showed that the form, design, color and material of food packaging had a significant effect on its sales growth. It was also found that the priority of the package is for glass, plastic, metal, cardboard and paper, respectively. The results showed that transparent and firmly packed packaging had a significant effect on sales growth. In these results, the packaging priorities were transparency, material, strength, color, design, shape, and size of packaging. According to the results, it is recommended that manufacturers of food products should pack food products in transparent containers or, if they cannot be transported transparently, to print a clear form of foods on the package. It should be noted that the use of applicable packages for food packaging is not recommended. In general, the results showed that food packaging was effective in increasing food marketing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بسته‌بندی,بازارپسندی,فرآورده‌های غذایی

نویسندگان مقاله Mohammad Ali Hesarinejad |
استادیار، موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی

سارا خسروشاهی |
دانشگاه آزاد اسلامی

نیکا جعفرنیا |
شرکت لینگر


نشانی اینترنتی https://fsct.modares.ac.ir/article_26020_3380b08b5095cfea81042c27dcfa48f9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات