این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
علوم و صنایع غذایی ایران
، جلد ۱۶، شماره ۸۷، صفحات ۲۳۹-۲۵۳
عنوان فارسی
عوامل مؤثر بر پیاده سازی اصول تولید ناب در شرکت های کوچک و متوسط صنایع غذایی استان خوزستان
چکیده فارسی مقاله
شرکتهای کوچک و متوسط بوسیله افزایش ایجاد شغل و کاهش فقر منجر به رشد اقتصادی و اجتماعی
کشورهای در حال توسعه میشوند.
امروزه
این
شرکت
ها
با
تغییرات سریع بازارها و کاهش بودجه روبهرو
هستند
که
توانایی آنها
را
کاهش
و
درنتیجه
ریسک
برنامه
ریزی
را
افزایش
داده
است. بنابراین، نیاز به یک نظام مدیریتی جدید با عنوان نظام تولید ناب احساس میشود.
تولید ناب یک روش تولیدی است که به ارائه محصول باکیفیت و متناسب با خواسته مشتری ضمن حذف هرگونه فرآیندی که برای مشتری ارزشآفرین نیست، میپردازد.
هدف اصلی پژوهش حاضر عوامل مؤثر بر پیادهسازی اصول تولید ناب در شرکتهای کوچک و متوسط صنایع غذایی استان خوزستان است. جامعه آماری مدیران شرکتهای کوچک و متوسط صنایع غذایی استان خوزستان (307
N
=
) بودند که تعداد 170 نفر (170
n
=
) از آنها با بهرهگیری از جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند که از این تعداد 161 نفر پرسشنامهها را تکمیل
کردند. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین عوامل مؤثر بر پیادهسازی اصول تولید ناب به جزء مدیریت ارتباط با تأمینکننده و بهکارگیری فناوری اطلاعات با پیادهسازی اصول تولید ناب رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. مطابق نتایج تحلیل رگرسیون سه متغیر مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت منابع انسانی و توانمندسازی کارکنان بیشترین اثر را در پیادهسازی اصول تولید ناب دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفکر ناب،پیادهسازی اصول تولید ناب،شرکتهای کوچک و متوسط صنایع غذایی،استان خوزستان،
عنوان انگلیسی
Factors Influencing Implementation of Lean Production Principles in Small and Medium-sized Food Enterprises of Khuzestan Province
چکیده انگلیسی مقاله
Small and medium-sized enterprises, by increasing job creation and reducing poverty, lead to the economic and social growth of developing countries. Today, these companies face rapid market shifts and budget cuts that have reduced their ability and, consequently, increased risk of planning. Therefore, the need for a new system of governance, called the clean production system, is felt. Lean production is a production method that deliver quality products to customers while eliminating any process that is not worthwhile for the customer. The main objective of the present research is to determine the factors affecting the implementation of the principles of lean production in food industry small and medium-sized enterprises of Khuzestan province. The statistical population of the study consisted of all managers of food industry small and medium enterprises of Khuzestan (N = 307). By using Krejcie and Morgan’s Table and stratified random sampling with proportional to size 170 of them (n = 170) were selected as sample. Of these, 161respondents completed the questionnaires. The results of correlation analysis showed that there is a positive and significant relationship between the factors affecting the implementation of the principles of clean production, including the management of the relationship with the supplier and the use of information technology by implementing the principles of lean production. According to the results of regression analysis, three variables of customer relationship management, human resources management and empowerment of employees have the most effect in implementing the principles of lean production.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تفکر ناب,پیادهسازی اصول تولید ناب,شرکتهای کوچک و متوسط صنایع غذایی,استان خوزستان
نویسندگان مقاله
محیا ملا |
دانشگاه تربیت مدرس
عنایت عباسی |
دانشگاه تربیت مدرس
شهلا چوبچیان |
دانشگاه تربیت مدرس
سید داود حاجی میررحیمی |
مرکز آموزش عالی امام خمینی
نشانی اینترنتی
https://fsct.modares.ac.ir/article_25902_2c16209b7a100e79021be40fb441c38b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات