این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
علوم و فناوری دریا
، جلد ۲۹، شماره ۱۱۴، صفحات ۳۸-۴۵
عنوان فارسی
بررسی میزان تنشهای وارده بر المانهای سازهای دک پرواز شناور خاص ناشی از فرود بالگرد با استفاده از روش اجزاء محدود
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر، به بررسی عملکرد تقویت کنندههای سازهای (نبشی و سپری) در استحکام دک پرواز و همچنین میزان تنش وارده بر آن در یک شناور خاص با استفاده از روش المانمحدود میپردازد. از آنجایی که عرشه پرواز مهمترین قسمت از کل عرشه یک شناور میباشد، باید از مقاومت و استحکام بالایی جهت نشست و برخاست بالگرد برخوردار باشد. از اینرو از زوایای فولادی برای ایجاد پشتیبانی ساختاری به عنوان تقویت کننده استفاده شد؛ ایده آل ترین ترکیب، فولاد کم آلیاژ و در عین حال با استحکام بالا با شکل پذیری و چقرمگی بهتر است. برای مدلسازی، با استفاده از محیط طراحی نرم افزار تجاری آباکوس ، ابتدا بدنه بالگرد به صورت بخشهای مختلف و سپس دک پرواز طراحی شد. هرکدام از این بخشها در جنس و ساختار متفاوت مدل شد. با استفاده از تحلیل تنش-کرنش به صورت خطی، میزان برهمکنشهای بین مولکولی ذرات مجاور درون ماده و همچنین تغییر شکل آن با اعمال ضریب اصطکاک انجام گرفت. روش مدلسازی با بررسی نتایج پژوهشهای پیشین در این حوزه صحهگذاری شد. با توجه به نتایج بدست آمده، ساختار دک پرواز تقویت شده به وسیله تقویتکنندههای سازهای (نبشی و سپری) میتواند در مواجهه با فشار وارده از لحظه فرود بالگرد عملکرد مطلوبی نشان دهد. و به میزان چشمگیری علاوه بر کاهش هزینههای طراحی و ساخت تا حدود 8 درصد، افزایش مقاومت و بهبود عملکرد را به همراه دارد. همچنین با کاهش وزن سازه عرشه مورد نظر میتوان از وزن سازه کل به میزان چشمگیری کم کرد؛ که این امر یکی از موارد بسیار قابل توجه در مهندسی طراحی سازه است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تقویت کنندههای سازهای (نبشی و سپری)، شبیهسازی المان محدود، آباکوس،
عنوان انگلیسی
Investigating the amount of stress on the structural elements of a special vessel flight deck due to a helicopter landing using the finite element method
چکیده انگلیسی مقاله
The present study examines the performance of structural reinforcements (corners and shields) in the strength of the flight deck and also the amount of stress on it in a specific vessel using the finite element method. Since the flight deck is the most important part of the entire deck of a vessel, it must have high resistance and strength for landing and takeoff of the helicopter. Therefore, steel angles were used to create structural support as reinforcement; The ideal combination is low-alloy yet high-strength steel with better flexibility and toughness. For modeling, using the design environment of commercial software Abaqus, first, the body of the helicopter was designed in different parts, and then the flight deck. Each of these parts was modeled in a different material and structure. Using linear stress-strain analysis, the amount of intermolecular interactions of adjacent particles inside the material and its shape change by applying the friction coefficient were done. The modeling method was validated by examining the results of previous research in this field. According to the obtained results, the structure of the flight deck reinforced by structural reinforcements (corners and shields) can show a good performance in facing the pressure from the moment of helicopter landing. To a significant extent, in addition to reducing design and manufacturing costs by about 8%, it brings increased resistance and improved performance. Also, by reducing the weight of the desired deck structure, the weight of the whole structure can be significantly reduced; This is one of the most significant cases in structural design engineering.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تقویت کنندههای سازهای (نبشی و سپری), شبیهسازی المان محدود, آباکوس
نویسندگان مقاله
مجید عسکری سیار |
دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، طراحی کاربردی، دانشگاه صنعتی شاهرود، ایران
حمید اسلامی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری کشتی، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر،ایران.
مهدی جعفری مقدم |
دانشجوی دکتری مهندسی برق، دانشگاه جامع امام حسین ع ،تهران،ایران.
نشانی اینترنتی
http://navy.iranjournals.ir/article_248013_69abe0d764ee86437de8086db16c4f53.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات