این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک، جلد ۲۵، شماره ۱۰۷، صفحات ۴۳-۵۲

عنوان فارسی محاسبه کمینه نرخ هوادهی استاندارد و بررسی پارامترهای عملکردی در سیستم تهویه محیط‌ آزمایشگاه‌های تحقیقاتی هیدروژن و پیل ‌سوختی
چکیده فارسی مقاله پیل‌های سوختی در مقایسه با موتور‌های احتراق داخلی از بازدهی بیشتر، آلودگی صوتی و آلایندگی کمتری برخوردارند. سوخت فناوری پیل سوختی گاز هیدروژن است که یکی از خطرناک‌ترین گازها از لحاظ اشتعال‌پذیری و قابلیت انفجار است. لذا طراحی محیط آزمایشگاهی ایمن برای ساخت و تست پیل‌ سوختی لازم و ضروری است. از جمله مهمترین اصولی که در آزمایشگاه مذکور باید براساس استاندارد NFPA 853 و IEC 60079 برای سیستم‌های تولید توان پیل‌سوختی لحاظ شود، طراحی سیستم تهویه مناسب جهت جلوگیری از انتشار و انفجار گاز هیدروژن است. لذا در این مقاله با مروری بر مفاهیم تهویه استاندارد و ایمن، مهمترین پارامترهای طراحی این نوع تجهیزات ایمنی برای محیط‌های آزمایشگاهی پیل‌سوختی مورد بررسی قرار گرفته و به‌عنوان مطالعه موردی، برای یک دستگاه تست با دبی گاز ورودی هیدروژن 54 نرمال‌لیتر بر دقیقه با تبیین الگوریتم بهینه محاسبات، زمان تخلیه برای برون‌رفت از ناحیه خطر و حداقل دبی تخلیه لازم براساس ظرفیت فوت مکعب بر دقیقه برآورد گردید. همچنین اثر پارامترهای فشار، دما و قطر نشتی بر میزان نرخ تهویه و حجم منطقه خطر بررسی شده است. نتایج محاسبات انجام‌شده در آزمایشگاه تحقیقاتی مرکز پیل‌سوختی دانشگاه صنعتی مالک اشتر اجرا و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم علیزاده |
استادیار مهندسی مکانیـک، دانشگاه صنعتـی مالک اشتـر، پژوشکده علوم و فنـاوری دفـاعی شمال، آزمایشگاه تحقیقـاتی پیـل سوختی، فریدونکنار
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)

محمد رضایی فیروزجایی | rezaei firozjaei
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، پژوشکده علوم و فناوری دفاعی شمال، آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی، فریدونکنار
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)

مجید خورشیدیان |
کارشناس ارشد مهندسی شیـمی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، پژوشکده علوم و فناوری دفاعی شمال، آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی، فریدونکنار
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)

مجید رهگشای |
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، پژوشکده علوم و فناوری دفاعی شمال، آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی، فریدونکنار
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)

سید حسین مسروری سعادت | seyed hossein masrouri saadat
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، پژوشکده علوم و فناوری دفاعی شمال، آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی، فریدونکنار
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)


نشانی اینترنتی http://mmep.isme.ir/article_22459_88bf36e09b6baba6e0fa239f81f4b917.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1251/article-1251-358367.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات