این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مهندسی مکانیک
، جلد ۲۵، شماره ۱۰۷، صفحات ۴۳-۵۲
عنوان فارسی
محاسبه کمینه نرخ هوادهی استاندارد و بررسی پارامترهای عملکردی در سیستم تهویه محیط آزمایشگاههای تحقیقاتی هیدروژن و پیل سوختی
چکیده فارسی مقاله
پیلهای سوختی در مقایسه با موتورهای احتراق داخلی از بازدهی بیشتر، آلودگی صوتی و آلایندگی کمتری برخوردارند. سوخت فناوری پیل سوختی گاز هیدروژن است که یکی از خطرناکترین گازها از لحاظ اشتعالپذیری و قابلیت انفجار است. لذا طراحی محیط آزمایشگاهی ایمن برای ساخت و تست پیل سوختی لازم و ضروری است. از جمله مهمترین اصولی که در آزمایشگاه مذکور باید براساس استاندارد NFPA 853 و IEC 60079 برای سیستمهای تولید توان پیلسوختی لحاظ شود، طراحی سیستم تهویه مناسب جهت جلوگیری از انتشار و انفجار گاز هیدروژن است. لذا در این مقاله با مروری بر مفاهیم تهویه استاندارد و ایمن، مهمترین پارامترهای طراحی این نوع تجهیزات ایمنی برای محیطهای آزمایشگاهی پیلسوختی مورد بررسی قرار گرفته و بهعنوان مطالعه موردی، برای یک دستگاه تست با دبی گاز ورودی هیدروژن 54 نرماللیتر بر دقیقه با تبیین الگوریتم بهینه محاسبات، زمان تخلیه برای برونرفت از ناحیه خطر و حداقل دبی تخلیه لازم براساس ظرفیت فوت مکعب بر دقیقه برآورد گردید. همچنین اثر پارامترهای فشار، دما و قطر نشتی بر میزان نرخ تهویه و حجم منطقه خطر بررسی شده است. نتایج محاسبات انجامشده در آزمایشگاه تحقیقاتی مرکز پیلسوختی دانشگاه صنعتی مالک اشتر اجرا و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابراهیم علیزاده |
استادیار مهندسی مکانیـک، دانشگاه صنعتـی مالک اشتـر، پژوشکده علوم و فنـاوری دفـاعی شمال، آزمایشگاه تحقیقـاتی پیـل سوختی، فریدونکنار
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)
محمد رضایی فیروزجایی | rezaei firozjaei
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، پژوشکده علوم و فناوری دفاعی شمال، آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی، فریدونکنار
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)
مجید خورشیدیان |
کارشناس ارشد مهندسی شیـمی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، پژوشکده علوم و فناوری دفاعی شمال، آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی، فریدونکنار
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)
مجید رهگشای |
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، پژوشکده علوم و فناوری دفاعی شمال، آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی، فریدونکنار
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)
سید حسین مسروری سعادت | seyed hossein masrouri saadat
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، پژوشکده علوم و فناوری دفاعی شمال، آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی، فریدونکنار
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)
نشانی اینترنتی
http://mmep.isme.ir/article_22459_88bf36e09b6baba6e0fa239f81f4b917.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1251/article-1251-358367.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات