این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
فرهنگ و ادبیات عامه
، جلد ۱۳، شماره ۶۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مجلس گردانی رزم در نقالی: مطالعه تطبیقی معرکه آرایی مرشد سعیدی و مرشد ترابی از صحنه کشتی دوم رستم و سهراب
چکیده فارسی مقاله
از مهمترین صحنه های نقل رزمی، کشتی دوم رستم و سهراب، معروف به مجلس «سهراب کشی» است. نقالان می کوشند بهترین اجرای خود را از این صحنه به نمایش آورند. پرسش اینجاست چگونه معنا در مجلس نقل ساخته می شود؟ و چگونه نقالان اجرای خود از این فراز داستان را نسبت بهیکدیگر متمایز می سازند؟ نظر به اهمیت نقش حرکات بدن در داستان گزاری
،
پژوهش حاضر از چشم انداز متفاوتی به اجرای نقالی
میپردازد
. بدین منظور بر پایه یافته های زبانشناسی در مطالعات ژست
،
تعامل اجزاء معرکه آرایی براساس بخشی از ویدئوی اجرای نقل سهراب کشی مرشد سعیدی و مرشد ترابی بررسی شد. بحث درباره ویژگی های فنی و ابداعی حرکات نقالان نشان داد ترابی بیشتر از ژستهای تصویرگر عینی بهره برده است ولی سعیدی علاوه بر تصویرگری عینی
،
متنوع تر از ژست برای ارتباط با مخاطب و توصیف مفاهیم انتزاعی نیز استفاده می کند. نقال
حماسهی ملی را با
تاکیدهای کانونی متمایز
در اجرا
تفسیر می کند. ترابی بیشتر نبرد تن به تن را عینی تصویر می کند و بر نقش چرخ بلند برسرنوشت سهراب تاکید دارد اما سعیدی بر مقاومت سهراب در برابر رستم تاکید می کند و در نهایت مرگ او را در قالب استعاری نشان می دهد؛ درختی که باد آن را بر زمین می افکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نقالی،نقل رزمی،مجلس سهراب کشی،مرشد سعیدی،مرشد ترابی،معرکه آرایی،
عنوان انگلیسی
Performing Battles in Naqqali: A Comparative Study of Master Saeediâs and Master Torabiâs Performances of the Second Wrestling Scene Between Rostam and Sohrab)
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most significant scenes in martial Naqqali is the second wrestling match between Rostam and Sohrab, commonly known as the
Sohrab-Koshi
(
Sohrab’s Demise
) episode. Naqqals strive to deliver their finest performances in depicting this pivotal moment. The key questions are: How is meaning constructed in the performance of Naqqali? And how do Naqqals differentiate their renditions of this crucial scene from one another?
Given the importance of bodily movements in storytelling, this study examines Naqqali performance from a different perspective. Utilizing linguistic findings in gesture studies, it analyzes the interaction of
ma'rekeh-ara’i
(performance components) based on segments of video recordings of
Sohrab-Koshi
performances by Morshed Saeidi and Morshed Torabi.
An analysis of the technical and innovative aspects of the Naqqals’ gestures reveals that Torabi predominantly employs concrete depictive gestures, while Saeidi, in addition to such gestures, utilizes a wider variety of movements to engage the audience and convey abstract concepts. Each Naqqal interprets the national epic through distinct focal emphases in performance. Torabi visually depicts the hand-to-hand combat in a concrete manner and highlights the role of
charkh-e boland
(the destiny) in determining Sohrab’s fate. In contrast, Saeidi emphasizes Sohrab’s resistance against Rostam and ultimately represents his death metaphorically—as a tree felled by the wind.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نقالی,نقل رزمی,مجلس سهراب کشی,مرشد سعیدی,مرشد ترابی,معرکه آرایی
نویسندگان مقاله
زینب خسروی |
استادیار دانشکده هنر دانشگاه دامغان، ایران
نشانی اینترنتی
https://cfl.modares.ac.ir/article_23973_f02c4a97e1f1387d4a740c6f9c38e689.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات