این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
فرهنگ و ادبیات عامه
، جلد ۱۲، شماره ۵۸، صفحات ۱۳۳-۱۷۲
عنوان فارسی
خوانش ترامتنی نقاشی بقاع متبرکۀ گیلان و نقاشی پشت شیشه (زند و قاجار) با تأکید بر رابطۀ فورژی و جایگشت
چکیده فارسی مقاله
نقاشیهای بقاع متبرکۀ گیلان همانند نقاشیهای مذهبی پشت شیشه از هنرهای مذهبی دورۀ قاجار است که برای عامۀ مردم با تشویق حکومتها در جهت هدایت افکار عمومی رشد کرده است. میان این نقاشیها از حیث اعتقادات مذهبی شیعه و خاستگاه اجتماعی هنرمندان، وحدت سبک در روایت و تصویرگری قابل مشاهده است. ترامتنیت یکی از نظریههای مهم در زمینههای ادبی و هنری است که توسط ژرار ژنت مطرح شده است. ژنت در ترامتنیت به روشهای گوناگونی پرداخته است که یک متن توسط آن مخاطبش را به یادآوردی متن پیشین دیگری هدایت میکند. پرسش اصلی تحقیق این است که کدام مؤلفههای بهکار رفته در نقاشی پشت شیشه و نقاشی بقاع متبرکه از رابطۀ همانگونگی و تراگونگی برخوردارند. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی و روش گردآوری مطالب کتابخانهای از طریق یادداشتبرداری و تصویرخوانی است. تجزیه و تحلیل دادهها کیفی است. یافتهها حاکی از این است که میان نقاشیهای بقاع متبرکه و نقاشیهای پشت شیشه رابطۀ همانگونگی و تراگونگی همزمان برقرار است. همانگونگی در کاربست عناصر بصری و دلالتهای معنایی، از نوع فورژی با کارکرد جدی و تقلید از فرم و محتوای پیشمتن و تراگونگی از نوع جایگشت در ساختار بصری و دلالتهای معنایی دارای کارکردی جدی در بیشمتن است. در نقاشیهای بقاع متبرکۀ گیلان، نقاش با حذف عناصر، افزایش عناصر و تغییر مضمون، سبب آفرینش مفاهیم تازه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ترامتنی،نقاشی بقاع متبرکۀ گیلان،نقاشی پشت شیشه،فورژی،جایگشت،
عنوان انگلیسی
Transtextual Reading of Gilan's Holy Shrine Painting and Reverse Glass Painting in the Zand and Qajar Period with Emphasize on Forgery and Transposition Relation
چکیده انگلیسی مقاله
Similar to religious reverse glass paintings, Gilan's holy shrine paintings are also religious art from the Qajar period. Among these paintings in the matter of religious beliefs and artists' origins, a unity in the style of narration and illustration can be found. Transtextuality, introduced by Gérard Genette, is one of the most important theories in literature and art. He addresses different ways of how a text can remind the reader of a previous one and guide the reader towards it. The main question of the research is which factors that have been used in reverse glass paintings and holy shrine paintings have transtextuality and similarity. The research method is descriptive and analytic and the library collecting content method is taking fiche notes and reading pictures text; the data analyzing is qualitative. Findings are indicative of a similarity and transtextuality relation between holy shrine paintings and reverse glass paintings. Forgery similarity is the application of visual elements and semantic implications, with functioning and imitating form and pretext content. Transposition Transtextuality in the visual structure and semantic implications has a critical role in hypertextuality. Artists have created a new concept by modifying elements and changing the concept in Gilan's holy shrine painting.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ترامتنی,نقاشی بقاع متبرکۀ گیلان,نقاشی پشت شیشه,فورژی,جایگشت
نویسندگان مقاله
منیر صحت قول فرد |
دانشگاه گیلان، دانشکده هنر و معماری
حسین عابددوست |
دانشگاه گیلان، دانشکدۀ هنر و معماری
زیبا کاظمپور |
دانشگاه محقق اردبیلی
نشانی اینترنتی
https://cfl.modares.ac.ir/article_22222_982261b6c248d03aadf2a738cf75b0a8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات