این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ و ادبیات عامه، جلد ۱۲، شماره ۵۸، صفحات ۲۰۹-۲۴۳

عنوان فارسی بررسی تطبیقی نمایش‌وارۀ میر نوروزی ایرانی با جشن‌وارۀ ساتورنالیا از منظر کارناوالیتۀ باختین
چکیده فارسی مقاله میر نوروزی یکی از نمایش‌واره‌های کارناوالی کهن ایران است که امروزه یا از میان رفته‌ است و یا به ندرت روی می‌دهد. متأسفانه در راستای حفظ اهمیت این نمایش‌وارۀ کهن به قدر کفایت و به اندازه‌ای که شایستۀ آن‌ است مکتوباتی نگاشته نشده است. تا به امروز نوشته‌های گوناگونی دربارۀ مفهوم کارناوال باختین در ادبیات و هنر منتشر شده، اما تاکنون به غیر از یک مورد محدود، که آن نیز صرفاً به مقایسۀ تطبیقی نمایش‌های خنده‌آور ایرانی با نظریات کارناوالی باختین پرداخته، بررسی دیگری در این زمینه صورت نگرفته است. از سوی دیگر هیچ یک از پژوهش‌های پیشین، به جنبه‌های اجرایی میر نوروزی و توان بالقوۀ این نمایش‌واره برای عرصۀ اجرا و تئاتر امروز ایران نپرداخته‌اند. به همین سبب، نگارندگان در این پژوهش بر آنند تا با رویکردی تحلیلی ـ تطبیقی براساس آرای میخائیل باختین، یکی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان قرن بیستم، ابتدا دربارۀ ویژگی‌ها و مؤلفه‌های کارناوالیته در دو نمایش‌وارۀ ساتورنالیا و میرنوروزی بحث کنند و سپس مضامین و مؤلفه‌های کارناوالی این دو نمایش‌واره را با یکدیگر تطبیق دهند تا از این رهگذر درک ویژگی‌های کارناوالی میر نوروزی‌ میسر شود و درپی آن، ارزش و اهمیت‌ این نمایش‌وارۀ کهن ایرانی در نمایش‌های ایرانی، کارایی و پتانسیل و توان بالقوۀ آن‌ در هنر اجرا و امروز تئاتر ایران، مورد تأکید و بازنگری قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله میر نوروزی،میخائیل باختین،کارناوال،جشن‌وارۀ ساتورنالیا،نمایش‌های ایرانی،

عنوان انگلیسی A Comparative Study of Iranian Mir-e Nowruzi Performance and Saturnalia Festival: Bakhtin's Carnival Framework
چکیده انگلیسی مقاله Mir-e Nowruzi is one of the ancient carnival performances of Iran, which has either disappeared, or rarely occurs today. Unfortunately, not enough literature has been written in order to preserve the importance of this ancient drama as it deserves. In Iranian historiography, there are few and limited documents that reliably report how Mir-e Nowruzi performance was held. On the other hand, after studying the sources and researches in line with the topic of the research, the authors found out that none of the previous researches have been done on the subject of “performative” aspects of Mir-e Nowruzi festival. Despite all the valuable efforts of writers and researchers of Iranian dramas, including Bahram Baizaei, Sadegh Ashourpour, Farideh Shirzhian, Dawood Fathali Beigi and others, unfortunately, this type of drama has not been sufficiently addressed in Iran, and with the passage of time, the danger of Iranian shows being forgotten and faded is felt more than ever. This will lead to the separation of the contemporary Iranians with their rich and authentic culture. Therefore, research in this field seems to be vital for researchers in the field of culture and art of Iran. Throughout the history of Iran, many poets, including Hafez, have written verses about Mir-e Nowruzi's play, but none of these poems and references have dealt with describing the event and its details, and it seems that these references are only symbolic exploitations of the poets.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله میر نوروزی,میخائیل باختین,کارناوال,جشن‌وارۀ ساتورنالیا,نمایش‌های ایرانی

نویسندگان مقاله مرتضی موسوی پاکنهاد |
دانشگاه تهران، دانشکدۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشکدگان هنرهای زیبا

بهروز محمودی بختیاری |
دانشگاه تهران، دانشکدۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشکدگان هنرهای زیبا


نشانی اینترنتی https://cfl.modares.ac.ir/article_22224_125e2add0a71779ceec8b1a818f7aa6c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات