این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
فرهنگ و ادبیات عامه
، جلد ۱۱، شماره ۵۴، صفحات ۲۰۹-۲۴۶
عنوان فارسی
شگردهای مشروعیتسازی در امثال و مثلنماهای زبان فارسی و نقش آنها در تحلیل گفتمان
چکیده فارسی مقاله
موضوع پژوهش حاضر «شگردهای مشروعیتسازی در امثال و مثلنماهای زبان فارسی و نقش آنها در تحلیل گفتمان» است. پژوهش براساس نظریۀ مشروعیتبخشی ون لیوون صورت گرفته تا نشان دهد که امثال و مثلنماها چگونه میتوانند به گفتمان مشروعیت بدهند. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است و براساس مؤلفههای ون لیوون مانند اقتدارسازی، ارزیابی اخلاقی، عقلانیسازی و اسطورهسازی استوار است.
جامعۀ آماری دوازده هزار مثل فارسی و سی هزار معادل آنها اثر ابراهیم شکورزاده بلوری است. حجم نمونه سه هزار مثل فارسی است که براساس شیوۀ نمونهگیری تصادفی نظاممند (systematic random sampling) از این کتاب انتخاب شده است.
نتیجه نشان میدهد از میان فرایندهای مشروعیتسازی، مؤلفۀ ارزیابی و سنجش با مجموع 380 مثل و مثلنما بیشترین بسامد را دارد. به نظر میرسد این امر بهدلیل اهمیت ارزیابی از یک سو و تمایل انسانها به سنجش و ارزیابی از سوی دیگر است. همچنین نتیجه بیانگر این است که امثال و مثلنماها در گفتمان با اهداف گوناگونی چون اقناع مخاطب، مشروعیتبخشی به کلام و سلب مشروعیت از دیگری صورت میگیرد که به گونهای در تقابل خود و دیگری نمود مییابد.
واژههای کلیدی: مثل، گفتمان، ون لیوون، مشروعیت، اقتدار، اقناع
کلیدواژههای فارسی مقاله
مثل،گفتمان،ون لیوون،مشروعیت،اقتدار،اقناع،
عنوان انگلیسی
Legitimization Methods in Persian Proverbs and Proverb-like, and their Role in Discourse Analysis
چکیده انگلیسی مقاله
This study is based on Van Leeuwen’s theory of legitimacy to show how proverbs can legitimize or derive legitimacy from a discourse. The research method is descriptive-analytical and is based on Leeuwen’s components such as authorization, moral evaluation, rationalization, and mythmaking. The statistical population is Twelve Thousand Persian Proverbs and Thirty Thousand Equivalents written by Ebrahim Shakurzadeh Bolouri. The sample size is three thousand Persian proverbs that have been selected from this book based on the systematic random sampling method. The results show that among the legitimation processes, the evaluation components have the highest range with a total of 380 proverbs. This seems to be due to the importance of evaluation as well as the human tendency to evaluate. The results also indicate that proverbs in discourse are used for various purposes such as persuading the audience and legitimizing or deriving legitimacy from a discourse.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مثل,گفتمان,ون لیوون,مشروعیت,اقتدار,اقناع
نویسندگان مقاله
سیداحمد پارسا |
دانشگاه کردستان
زهرا آسیابی |
دانشگاه کردستان
نشانی اینترنتی
https://cfl.modares.ac.ir/article_22199_972fad9c9992f579210175cb87182a5e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات