این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱-۱۶

عنوان فارسی سخت‌رویی تحصیلی: ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس تک‌گامی بولتن
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف تحلیل ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس تک‌گامی بولتن (Kannangara et al. 2020) برای سنجش سخت‌رویی تحصیلی در دانشجویان ایرانی انجام شد. 400 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی (200 زن و 200 مرد) که به‌صورت در دسترس در نیمسال تحصیلی اول 1402-1401 انتخاب شدند، به مقیاس تک‌گامی بولتن، نسخه کوتاه مقیاس نظم‌بخشی انگیزشی و مقیاس پایستگی انگیزش پاسخ دادند. نتایج تحلیل مولفه‌های اصلی، از ساختار تک‌عاملی مقیاس سنجش سخت‌رویی حمایت کرد. در ادامه، نتایج تحلیل عاملی تاییدی نیز نشان داد که ساختار تک‌عاملی مقیاس با داده‌ها برازش مطلوبی داشت. علاوه‌بر این، نتایج مربوط به همبستگی بین سخت‌رویی تحصیلی با نظم‌بخشی انگیزشی و پایستگی انگیزشی از روایی همگرای مقیاس نیز حمایت کرد. ضریب همسانی درونی مقیاس تک‌گامی بولتن، 86/0 به دست آمد. درمجموع، نتایج این مطالعه شواهد قانع‌کننده‌ای در دفاع از خاستگاه نظری زیربنایی مقیاس تک‌گامی بولتن برای سنجش سخت‌رویی تحصیلی و مشخصه‌های فنی روایی و پایایی آن در نمونه دانشجویان ایرانی، فراهم آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ساختار عاملی،سخت‌رویی تحصیلی،ویژگی‌های روان‌سنجی،

عنوان انگلیسی Academic Tendency: Factor Structure and Psychometric Properties of the Bolton Uni-Stride Scale (BUSS)
چکیده انگلیسی مقاله This research was conducted with the aim of analyzing the psychometric properties of the Bolton Uni-Stride Scale (BUSS) (Kannangara et al., 2020) for measuring academic tenacity in Iranian students. Four hundred undergraduate students of Shahid Beheshti University (200 female and 200 male) who were selected through convenience sampling method in the first academic semester of 2022-2023, answered the Bolton Uni-Stride Scale (BUSS), the Brief Regulation of Motivation Scale (BRMS) and the Motivational Persistence Scale (MPS). The results of the principal components analysis supported the one-factor structure of the academic tenacity scale. Further, the results of confirmatory factor analysis also showed that the single-factor structure of the scale had a good fit with the data. In addition, the results related to the correlation between academic tenacity and regulation of motivation and motivational persistence also supported the scale's convergent validity. Cronbach’s alpha for the Bolton Uni-Stride Scale was 0.86. In sum, the results provided convincing evidence in support of the theoretical origin of the Bolton Uni-Stride Scale for measuring academic tenacity and its technical characteristics of validity and reliability in the sample of Iranian students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ساختار عاملی,سخت‌رویی تحصیلی,ویژگی‌های روان‌سنجی

نویسندگان مقاله فاطمه الماسی |
دانشجوی دکترا روانشناسی تربیتی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران.

امید شکری |
عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی ، دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_8118_15aaa0b9f9a1726beeaad61314bd7fd2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات