این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۷-۳۶

عنوان فارسی واکاوی عوامل مرتبط بین شایستگی دیجیتال معلمان و کیفیت تدریس
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش بررسی نقش شایستگی‌های دیجیتال معلمان در کیفیت تدریس آنان و ارائه راهکارهایی برای بهبود آموزش در عصر دیجیتال است. این پژوهش به‌صورت کیفی و با مرور نظام‌مند براساس 33 منبع علمی معتبر از سال‌های 2012 تا 2023 انجام شد و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA و روش تحلیل مضمون، تحلیل گردید. نتایج نشان داد که شش عامل اصلی شامل 14 مؤلفه، عوامل مرتبط بین شایستگی‌های دیجیتال معلمان و کیفیت تدریس آنان را شکل می‌دهند. این عوامل عبارت‌اند از: مدیریت مؤثر کلاس (با مؤلفه‌های حمایت و رشد فردی و توانمندسازی یادگیرندگان)، یادگیری عمیق (با مولفه‌های تسهیل یادگیری، آموزش اثربخش و توسعه دانش و مهارت)، سطوح بالای تفکر (با مولفه‌های توسعه فرایندهای تفکر و فعال‌سازی شناختی)، فراگیرمحوری (با مولفه‌های تحول در نگرش و انگیزه و سازگاری با نیازها)، توانمندی‌های علمی (با مولفه‌های سواد محتوایی، سواد آموزشی و سواد فناوری) و ارزیابی مؤثر (با مولفه‌های سازمان‌دهی بازخوردها و خودارزیابی). یافته‌ها نشان دادند که شایستگی‌های دیجیتال معلمان تأثیری پیچیده و چندبُعدی بر کیفیت تدریس دارند و ازطریق عوامل متعددی در بهبود فرایند تدریس و یادگیری نقش مهمی ایفا می‌کنند. این نتایج می‌تواند راهنمایی مؤثر برای سیاست‌گذاران آموزشی و معلمان برای ارتقای آموزش در عصر دیجیتال باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شایستگی دیجیتال،کیفیت تدریس،معلمان،عوامل،مولفه‌ها،

عنوان انگلیسی The Exploration of Factors Related to Teachers’ Digital Competency and Teaching Quality
چکیده انگلیسی مقاله This study aims to examine the role of teachers’ digital competencies in teaching quality and propose strategies to enhance education in the digital age. Using a qualitative approach, the research employed a systematic review of 33 credible scholarly sources published between 2012 and 2023. Data were analyzed through thematic analysis using MAXQDA software. The findings revealed six main factors with fourteen components that shape the relationship between teachers’ digital competencies and teaching quality. These factors include: effective classroom management (personal support and learner empowerment), deep learning (learning facilitation, effective instruction, and knowledge and skill development), higher-order thinking (development of cognitive processes and cognitive activation), learner-centeredness (attitudinal and motivational transformation and adaptation to learner needs), academic capabilities (content, pedagogical, and technological literacy), and effective assessment (feedback organization and self-assessment). The results demonstrate that teachers’ digital competencies exert a complex and multidimensional influence on the quality of instruction, contributing significantly to teaching and learning improvement through various factors. These insights provide practical guidance for educators and policymakers seeking to upgrade instruction in the digital era.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شایستگی دیجیتال,کیفیت تدریس,معلمان,عوامل,مولفه‌ها

نویسندگان مقاله مرضیه دهقانی |
دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران

شیوا صالحی |
دانش آموخته دکتری، گروه روش ها و برنامه های درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

اسماعیل عظیمی یانچشمه |
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

محمد جوادی پور |
دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.

کیوان صالحی |
دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.

فاطمه نارنجی ثانی |
دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_8119_cb92838d6e77e95067a041957fb32cd7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات