این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۶۳-۷۸

عنوان فارسی تاثیر انگیزش هویت محور بر درگیری تحصیلی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی برنامه آموزشی «مسیرموفقیت» مبتنی بر نظریه انگیزش هویت‌محور بر درگیری تحصیلی دانش‌آموزان بود. روش پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. بدین منظور، از بین کلاس‌های نهم دوره متوسطه اول دخترانه که در سال تحصیلی 1403-1402 در شهرگله‌دار (استان فارس) مشغول به تحصیل بودند، دو کلاس با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (21 نفر) و گروه کنترل (21 نفر) قرار ‌گرفتند. گروه آزمایش مداخله‌ آموزشی با آموزش برنامه «مسیرموفقیت» مبتنی بر نظریه انگیزش هویت‌محور طی 11 جلسه 70 دقیقه‌ای دریافت کردند. گروه کنترل، گروه بدون دریافت آموزش خاصی بود که آموزش‌های معمول مدرسه را دریافت کردند. آزمودنی‌های هر دو گروه آزمایش و کنترل در سه مرحله پیش و پس از مداخله آموزشی و دوره پیگیری شش هفته بعد در متغیر درگیری تحصیلی مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش «مسیر موفقیت» منجر به افزایش درگیری تحصیلی رفتاری، عاملی، شناختی و عاطفی شده است و این تغییر برای همه ابعاد درگیری تحصیلی (به غیر از بعد عاطفی) تا مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است. با توجه به نتایج این پژوهش می‌توان گفت که آموزش مبتنی بر انگیزش هویت‌محور برای افزایش درگیری تحصیلی دانش‌آموزان کاربرد موثر دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزش هویت محور،درگیری تحصیلی،«مسیر موفقیت»،

عنوان انگلیسی The Effect of Identity-based Motivation on Students' Academic Engagement
چکیده انگلیسی مقاله The present study examined the efficacy of the "Path to Success" educational program, grounded in identity-based motivation theory, in fostering students' academic engagement. Employing a quasi-experimental design, the research incorporated pre-test, post-test, and follow-up assessments, along with a control group for comparison. To achieve this, two ninth-grade classes of female students enrolled in the 2023-2024 academic year in Galehdar (Fars Province) were selected using convenience sampling. These classes were then randomly assigned to either the experimental group (21 students) or the control group (21 students). The experimental group participated in the "Path to Success" intervention, consisting of 11 structured sessions, each lasting 70 minutes, while the control group continued with standard school instruction. Academic engagement levels for both groups were measured at three intervals: before the intervention, immediately after, and six weeks post-intervention. Results from multivariate covariance analysis demonstrated a significant increase in behavioral, agentic, cognitive, and emotional academic engagement among the experimental group. This improvement persisted through the follow-up stage for all dimensions, except for the emotional aspect. These findings suggest that identity-based motivation training is a promising approach for enhancing students' academic engagement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله انگیزش هویت محور,درگیری تحصیلی,«مسیر موفقیت»

نویسندگان مقاله نرجس عباسی |
دانشجو دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

محبوبه فولادچنگ |
دانشیار بخش روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

فریده یوسفی |
دانشیار بخش روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

راضیه شیخ الاسلامی |
دانشیار بخش روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

مسعود فضیلت پور |
دانشیار بخش روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_8124_5415d852cfa2e728aebd584b243d127e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات