این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۰۱-۱۱۸

عنوان فارسی اثربخشی مداخله توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان کم‌پیشرفت: بهبود تنظیم شناخت، رفتار و هیجان
چکیده فارسی مقاله کارکردهای اجرایی، کنش­های عالی سیستم عصبی مغز هستند که مجموعه‌ای از توانایی‌های سطح بالا شامل تنظیم شناخت، تنظیم رفتار و تنظیم هیجان را انجام می‌دهند. هدف این پژوهش اثربخشی مداخله توان‌بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی دانش­آموزان کم­پیشرفت شهر شیراز بود. طرح پژوهش، از نوع پیش‌آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ­آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان کم­پیشرفت شهر شیراز بودند. از بین جامعه آماری مذکور، تعداد 40 دانش­آموز به روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شدند. به‌منظور جمع­آوری داده­های پژوهش از سیاهه درجه­بندی رفتاری کارکردهای اجرایی ـ ویراست دوم استفاده شد. برنامه آموزش توان‌بخشی شناختی به مدت 10 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. یافته­های حاصل از تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش توان‌بخشی شناختی بر بهبود شاخص­کارکردهای اجرایی (تنظیم شناخت، تنظیم رفتار، تنظیم هیجان) دانش‌آموزان کم­پیشرفت اثربخش بوده است. به عبارت دیگر، آموزش توان‌بخشی شناختی منجر به بهبود کارکردهای اجرایی دانش­آموزان کم­پیشرفت شده است. با توجه به اثربخش بودن این برنامه، متخصصان و مشاوران مدرسه می­توانند از این برنامه آموزشی برای بهبود کارکردهای اجرایی دانش­آموزان کم­پیشرفت استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم رفتار،تنظیم شناخت،تنظیم هیجان،توانبخشی شناختی،کارکردهای اجرایی،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Intervention on Executive Functions of Underachievement Students: Improving the Regulation of Cognition, Behavior and Emotion
چکیده انگلیسی مقاله Executive functions are superior actions of the brain's nervous system that perform a set of high-level abilities including cognitive regulation, behavioral regulation, and emotional regulation. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of cognitive rehabilitation intervention on executive functions of underachieving students in Shiraz. The research design was a pre-test and post-test with a control group. The statistical population of the research was all underachieving students in Shiraz. From the aforementioned statistical population, 40 students were selected as the research sample by random cluster sampling method and randomly assigned to experimental group (20 students) and control group (20 students).  In order to collect research data, the Behavioral Rating Inventory of Executive Functions-Second Edition was used. The cognitive rehabilitation training program was implemented for 10 sessions for the experimental group. The findings from multivariate analysis of covariance showed that cognitive rehabilitation training was effective in improving executive function indices (cognitive regulation, behavioral regulation, and emotional regulation) of underachieving students. In other words, cognitive rehabilitation training has led to improvements in students' executive functions. Given the effectiveness of this program, school specialists and counselors can use this training program to improve the executive functions of underachiever students
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تنظیم رفتار,تنظیم شناخت,تنظیم هیجان,توانبخشی شناختی,کارکردهای اجرایی

نویسندگان مقاله صغری استوار |
دانشگاه فرهنگیان


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_8159_940e4676769b12d352d411d4cda39cae.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات