این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۱۹-۱۳۸
عنوان فارسی
فراتحلیل رابطه باورهای فراشناختی و اضطراب امتحان: شواهد تجربی در ایران
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل به ترکیب و تحلیل شواهد موجود درباره رابطه باورهای فراشناختی و اضطراب امتحان در ایران پرداخته است. این مطالعه شامل 17 پژوهش همبستگی است که بین سالهای 1390 تا 1403 در ایران انجام شده و به زبان فارسی منتشر شدهاند. برای انتخاب مطالعات، معیارهایی مانند استفاده از ابزارهای معتبر، ارائه دادههای کافی برای محاسبه اندازه اثر و انجام پژوهش بهصورت همبستگی در نظر گرفته شد. منابع مورد بررسی شامل مقالات منتشرشده در مجلات علمی پژوهشی داخلی و پایاننامههای موجود در پایگاههای اطلاعاتی نورمگز، مگیران، پرتال جامع علوم انسانی، علمنت، سیویلیکا، جهاد دانشگاهی و ایرانداک بودند. پساز جستجو براساس کلیدواژههای مرتبط و اعمال معیارهای ورود و خروج، پژوهشهای نهایی انتخاب شدند. دادهها پساز غربالگری با استفاده از نرمافزار CMA2 تحلیل شدند. نتایج نشان داد اندازه اثر ترکیبی برابر با 821/0 به دست آمد که بر اساس ملاک کوهن، در سطح بالا ارزیابی میشود. همچنین، اندازه اثر بهتفکیک متغیر جنسیت نیز برآورد شد. اندازه اثر برای دختران برابر با 760/0 و برای پسران برابر با 591/0 محاسبه شد که نشان میدهد رابطه متغیرهای موردنظر در زنان قویتر از مردان است. ییافتههای این فراتحلیل با مبانی نظری و پژوهشهای پیشین همراستا بوده و تأیید میکند که باورهای فراشناختی با اضطراب امتحان ارتباط دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فراتحلیل،اضطراب امتحان،باورهای فراشناختی،فراتحلیل روانشناختی،
عنوان انگلیسی
Meta-Analysis of the Relationship Between Metacognitive Beliefs and Test Anxiety: Empirical Evidence from Iran
چکیده انگلیسی مقاله
This study used a meta-analysis method to synthesize and analyze the existing evidence on the relationship between metacognitive beliefs and test anxiety in Iran. It included 17 correlational studies conducted in Iran between 2011 and 2024, all published in Persian. To select studies, criteria such as the use of valid instruments, provision of sufficient data to calculate the effect size, and conducting the study in a correlational manner were considered. The examined sources included articles published in domestic scientific research journals and theses available in the databases of Normags, Magiran, the Comprehensive database of Humanities, Elmnet, Civilica, SID, and Irandoc. After searching based on the relevant keywords and applying inclusion and exclusion criteria, the final studies were selected. The data were analyzed using CMA2 software after screening. The results showed that the combined effect size was 0.821, which is considered high based on Cohen's criterion. Additionally, the effect size was estimated by gender: 0.760 for girls and 0.591 for boys, indicating that the relationship between the variables is stronger in girls than in boys. The findings of this meta-analysis are consistent with theoretical foundations and previous research, confirming that metacognitive beliefs are related to test anxiety.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
فراتحلیل,اضطراب امتحان,باورهای فراشناختی,فراتحلیل روانشناختی
نویسندگان مقاله
سید مهدی سرکشیکیان |
دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
مرضیه یاری زنگنه |
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی. واحد مرودشت. دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_8160_b98c9d99a368c7c811840d47a62aeed4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات