این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۳۹-۱۶۲

عنوان فارسی رابطه حمایت تحصیلی با بهزیستی هیجانی: نقش واسطه‌ای عزت‌نفس
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه حمایت تحصیلی با بهزیستی هیجانی و در نظر گرفتن نقش واسطه‌گری عزت‌نفس انجام شد. مشارکت‌کنندگان این پژوهش 335 نفر (257 زن و 78 مرد) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه‌ شیراز بودند، که به‌علت همه‌گیری بیماری کووید-19 و امکان‌پذیر نبودن نمونه‌گیری تصادفی، به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس‌های حمایت تحصیلی، بهزیستی هیجانی و عزت‌نفس بودند. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها به روش آماری مدل‌یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار AMOS نسخه 26 صورت پذیرفت. نتایج، حاکی از برازش مناسب مدل پژوهش بود. براساس یافته‌ها، حمایت تحصیلی اثر مستقیم و معنی‌داری بر بهزیستی هیجانی نداشت اما بر عزت‌نفس اثر  مثبت و مستقیم داشت. همچنین اثر عزت‌نفس بر بهزیستی هیجانی به‌صورت مثبت و معنی‌دار بود. علاوه‌بر این، نتایج نشان داد که عزت‌نفس در رابطه بین حمایت تحصیلی و بهزیستی هیجانی به‌طور کامل نقش واسطه‌گری ایفا می‌نماید. براساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت، که افزایش سطوح حمایت تحصیلی با ارتقای سطح عزت‌نفس دانشجویان، موجبات افزایش بهزیستی هیجانی آن‌ها را فراهم می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهزیستی هیجانی،حمایت تحصیلی،عزت‌نفس،

عنوان انگلیسی The Relationship between Academic Support and Emotional Well-Being: The Mediating Role of Self-Esteem
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the mediating role of self-esteem in the relationship between academic support and emotional well-being. The participants consisted of 335 (78 males, 257 females) undergraduate students from Shiraz University who were selected by convenience sampling method due to COVID-19 pandemic restrictions to select participants randomly. Research instruments included Academic Support Scale, the Subjective Well-being Scale, and Rosenberg Self-esteem Scale. Data were analyzed using Structural Equation Modeling and through AMOS-26 software. The results showed an adequate model fit. According to the findings, academic support did not have any direct and significant effects on emotional well-being, but had a direct and significant effect on self-esteem. Also, the effect of self-esteem on emotional well-being was positive and statistically significant. Moreover, academic support had an indirect and significant effect on emotional well-being through mediation of self-esteem. So according to the findings, it can be concluded that increasing academic support by raising students’ self-esteem levels increases their emotional well-being.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بهزیستی هیجانی,حمایت تحصیلی,عزت‌نفس

نویسندگان مقاله زهرا سعادت |
دانشگاه شیراز

فریده یوسفی |
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_8176_1d09e7ecb664788faead3384d0a473f2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات