این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۶۳-۱۸۲
عنوان فارسی
اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی بر نارسایی کارکردهای اجرایی سرد و گرم در دانشآموزان دختر دارای اضطراب ریاضی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش برنامه توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی سرد و گرم در دانشآموزان دختر با اختلال اضطراب ریاضی بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش جمعآوری اطلاعات، آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل و دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس شهرستان جلفا (استان آذربایجان شرقی) در سال تحصیلی1403- 1402 بود که از میان آنها 30 دانشآموز دختر با اختلال اضطراب ریاضی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری قرار گرفتند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه اضطراب ریاضی و پرسشنامه درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی بودند. گروه آزمایش بهصورت هفتگی دو جلسه یک و نیم ساعته تحت برنامه توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ قرار گرفت؛ ولی گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. نتایج آزمون تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که در پسآزمون و پیگیری، میانگین نمره نارسایی کارکردهای اجرایی سرد و گرم گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش یافته است. میتوان نتیجه گرفت که برنامه توانبخشی شناختی میتواند بر کاهش و بهبود نارسایی کارکردهای اجرایی سرد و گرم در دانشآموزان دختر دارای اضطراب ریاضی موثر واقع شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب ریاضی،برنامه توانبخشی شناختی،نارسایی کارکردهای اجرایی سرد و گرم،
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Program on Hot and Cold Executive Functions in Female Students with Math Anxiety Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study was to determine the effectiveness of cognitive rehabilitation program training on cold and hot executive functions in female students with mathematics anxiety disorder. The present study was applied in terms of its purpose and was an experimental study with a pre-test-post-test design with a control group and a one-month follow-up period in terms of its data collection method. The statistical population included all female students in the second period of high school in Jolfa City (East Azerbaijan Provine) in the academic year of 1402-1403, from which 30 female students with Mathematics anxiety disorder were selected using purposive sampling and randomly divided into two groups of 15. The measurement tools included the Mathematics Anxiety Questionnaire and the Behavioral Rating Questionnaire for Executive Functions. The experimental group underwent two one-and-a-half-hour sessions of the Captain Log cognitive rehabilitation program weekly; while the control group did not receive any training. The results of the mixed analysis of variance test showed that in the post-test and follow-up, the mean score of cold and hot executive function disorder in the experimental group decreased compared to the control group. It can be concluded that the cognitive rehabilitation program can be effective in reducing and improving cold and hot executive function disorder in female students with Mathematics anxiety.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اضطراب ریاضی,برنامه توانبخشی شناختی,نارسایی کارکردهای اجرایی سرد و گرم
نویسندگان مقاله
شهروز نعمتی |
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز. دکتری تخصصی آموزش کودکان استثنایی
رحیم بدری گرگری |
هیئت علمی دانشگاه تبریز
داود طهماسب زاده شیخلار |
عضو هیئت علمی دانشگاه
ماهک نقی زاده |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، پردیس بین المللی ارس دانشگاه تبریز، جلفا، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_8126_b16e73b245ea4f47bbc6e13d24609b8a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات