این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۸۳-۲۱۰
عنوان فارسی
مدل تبیینی بیصداقتی تحصیلی مبتنی بر نظریه رفتار برنامهریزیشده
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تبیین پیشایندهای بیصداقتی تحصیلی، مدلی مبتنیبر نظریه رفتار برنامهریزیشده را آزمون کرد. در این مدل، تأثیر فرهنگ دانشگاه بر رفتار بیصداقتی تحصیلی ازطریق میانجیگری نگرش، هنجار ذهنی، کنترل رفتاری ادراکشده و قصد بررسی شد. این پژوهش همبستگی بر روی 874 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شیراز که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند، انجام شد. دادهها با مقیاس فرهنگ دانشگاه، مقیاس یکپارچه سنجش اجزای نظریه رفتار برنامهریزیشده ویژه بیصداقتی تحصیلی و مقیاس رفتار بیصداقتی جمعآوری و با روش مدلیابی معادلات ساختاری (نرمافزار Smart PLS 3) تحلیل شدند. روایی همگرا و واگرا و همچنین پایایی ابزارها تأیید شد. یافتهها نشان دادند که قصد بیصداقتی تحصیلی، رابطه بین هریک از پیشبینها (فرهنگ دانشگاه، نگرش، هنجار و کنترل رفتاری) و رفتار بیصداقتی را بهشکل معنیداری میانجیگری میکند. همچنین اثر غیرمستقیمِ کل فرهنگ دانشگاه ازطریق میانجیگرها (نگرش، هنجار ذهنی، کنترل رفتاری ادراکشده و قصد) بر بیصداقتی تحصیلی معنیدار بود. این نتایج ضمن تأکید بر نقش محوری «قصد»، نشان میدهد که مدیریت بیصداقتی تحصیلی نیازمند توجه همزمان به متغیرهای زمینهای، شناختی و انگیزشی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بیصداقتی تحصیلی،فرهنگ دانشگاه،نظریه رفتار برنامهریزیشده،
عنوان انگلیسی
An Explanatory Model of Academic Dishonesty Based on the Theory of Planned Behavior
چکیده انگلیسی مقاله
The present study, aiming to explain the antecedents of academic dishonesty, tested a model based on the Theory of Planned Behavior. In this model, the effect of university culture on academic dishonesty behavior was examined through the mediation of attitude, subjective norm, perceived behavioral control, and intention. This correlational study was conducted on 874 undergraduate students of Shiraz University who were selected using the multistage cluster sampling method. Data were collected with the University Culture Scale, the Integrated Scale for Measuring the Components of the Theory of Planned Behavior Specific to Academic Dishonesty, and the Academic Dishonesty Behavior Scale and were analyzed using the structural equation modeling method (Smart PLS 3 software). Convergent and discriminant validity, as well as the reliability of the instruments, were confirmed. The findings showed that academic dishonesty intention significantly mediates the relationship between each of the predictors (university culture, attitude, norm, and behavioral control) and dishonesty behavior. Also, the total indirect effect of university culture on academic dishonesty through the mediators (attitude, subjective norm, perceived behavioral control, and intention) was significant. These results, while emphasizing the pivotal role of intention, indicate that managing academic dishonesty requires simultaneous attention to contextual, cognitive, and motivational variables.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بیصداقتی تحصیلی,فرهنگ دانشگاه,نظریه رفتار برنامهریزیشده
نویسندگان مقاله
حمید بارانی |
روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دنشگاه شیراز، ایران
بهرام جوکار |
عضو هیئت علمی
فرهاد خرمایی |
هیات علمی دانشگاه شیراز
محبوبه فولادچنگ |
دانشیار دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_8123_9bfb62a909d44f620d115f938e43197f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات