این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۲۱۱-۲۳۰
عنوان فارسی
اثربخشی راهبرد ذهنیت رشد بر عشق به یادگیری، تلاش و پایداری، کنجکاوی و حرمت خود کودکان ۱۲-۸ ساله
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای ذهنیت رشد بر عشق به یادگیری، تلاش و پایداری، کنجکاوی و عزتنفس کودکان 8 تا 12 ساله انجام شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون و گروه کنترل همراه با دوره پیگیری 45 روزه بود. جامعه آماری شامل همه کودکان 8 تا 12 ساله شهر اصفهان بود که در بهار 1403 به مراکز مشاوره فعال حوزه کودک و نوجوان مراجعه کرده بودند. از این جامعه، 40 کودک به روش نمونهگیری در دسترس و با در نظر گرفتن ملاکهای ورود انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) جای گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامههای استاندارد عشق به یادگیری، تلاش و پایداری، کنجکاوی و عزتنفس بود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس دو عاملی آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرمافزار SPSS-26 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای ذهنیت رشد در افزایش عشق به یادگیری، تلاش و پایداری، کنجکاوی و عزتنفس کودکان تأثیر معنیدار داشته و این اثربخشی در مرحله پیگیری نیز حفظ شده است. براساس یافتهها، توجه به آموزش مولفههای مثبت روانشناختی برای ارتقای رشد فردی و اجتماعی کودکان ضروری است و میتواند مورد توجه پژوهشگران و متخصصان بالینی قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
راهبرد ذهنیت رشد،عشق به یادگیری،تلاش و پایداری،کنجکاوی،حرمت خود،
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of the Growth Mindset Strategy on Love to Learning, Effort and Persistence, Curiosity and Selfesteem 8-12 Years Old Children
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study was to determine the effectiveness of teaching growth mindset strategies on love of learning, effort and persistence, curiosity and self-esteem of 8–12-year-old children. The research method was an experimental type with experimental and control groups with pre-test-post-test and a 45-day follow-up period. The statistical population was all children aged 8 to 12 in Isfahan who referred to active counseling centers in the field of children and adolescents in the Spring of 1403, from which 40 children aged 8 to 12 (for two groups and 20 people in each group) were selected through convenient sampling by taking the entry criteria and were randomly assigned into control and experimental groups. The research tools included love of learning, effort and persistence, curiosity and self-esteem questionnaires. The data from the research were analyzed using a two-factor mixed analysis of variance test and Bonferroni post hoc test through SPSS-26 statistical software. The results showed that teaching growth mindset strategies was significantly effective on love of learning, effort and persistence, curiosity, and self-esteem in 8–12-year-old children in the post-test and follow-up stages. Therefore, given the emphasis on positive components among 8–12-year-old children, researchers in the research and clinical fields should pay attention to these findings.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
راهبرد ذهنیت رشد,عشق به یادگیری,تلاش و پایداری,کنجکاوی,حرمت خود
نویسندگان مقاله
ریحانه بیرقی |
کارشناس ارشد گروه روانشناسی ،واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
منصوره بهرامی پور |
استادیار گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_8273_f0af85b946149b238127ce073163575b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات