این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۲۳۱-۲۵۲
عنوان فارسی
ارائه مدلی از عوامل مؤثر بر سواد مالی دانشآموزان پایه نهم: مطالعهای کیفی بر اساس دیدگاه دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی از عوامل مؤثر بر سواد مالی دانشآموزان پایه نهم انجام گرفت. براساس این هدف، گردآوری دادهها با رویکرد کیفی، مبتنیبر نظریه دادهبنیاد صورت گرفت. شرکتکنندگان از بین دانشآموزان پایه نهم شهر اصفهان و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش، دادهها ازطریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری شدند و بعداز مصاحبه با 14 دانشآموز، اشباع نظری حاصل گردید. تجزیهوتحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبهها، با استفاده از فرایند کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی، انجام گرفت. جهت حصول اطمینان از کیفیت پژوهش و اعتباریابی یافتهها از راهبردهای بازبینی، ارزیابی و تأیید دادهها توسط صاحبنظران استفاده شد. براساس دیدگاه دانشآموزان پایه نهم، دستهبندی مقولهها و زیرمقولهها در دو دسته کلی عوامل درونی و عوامل بیرونی انجام گرفت. عوامل درونی شامل زیرمقولههای دانش مالی، انگیزش، فراشناخت، مهارت حل مسئله و باورها بودند و زیرمقولههای جامعه، محیط آموزشی و خانواده در دسته عوامل بیرونی مؤثر بر سواد مالی دانشآموزان پایه نهم قرار گرفتند. در نهایت و بهعنوان یافته کلی پژوهش، مدل نظری عوامل مؤثر بر سواد مالی دانشآموزان تدوین و ارائه گردید. امید است واکاوی این عوامل، راهکارهای مناسبی در جهت ارتقای سطح سواد مالی دانشآموزان، پیشِ روی برنامهریزان آموزشی قرار دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد مالی،مطالعه پیزا،دانشآموزان پایه نهم،نظریه دادهبنیاد،
عنوان انگلیسی
Presenting a model of factors affecting the financial literacy of 9th grade students: A qualitative study based on students' perspectives
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted to provide a model of the factors influencing financial literacy among ninth-grade students. To achieve this objective, a qualitative approach based on grounded theory was adopted for data collection. Participants were selected through purposive sampling from ninth-grade students in Isfahan city. Data were collected through semi-structured interviews, and theoretical saturation was reached after interviewing 14 students. The qualitative data from the interviews were analyzed using open, axial, and selective coding processes. To ensure the quality and validity of the research, expert review, evaluation, and verification of the data were utilized. According to the perspectives of ninth-grade students, the identified categories and subcategories were organized into two main groups: internal factors and external factors. Internal factors included subcategories such as financial knowledge, motivation, metacognition, problem-solving skills, and beliefs. The subcategories of society, educational environment, and family were classified as external factors influencing the financial literacy of ninth-grade students. Ultimately, a theoretical model of the factors affecting students’ financial literacy was developed and presented as the main finding of the study. It is hoped that the analysis of these factors will provide suitable strategies for educational planners to enhance students’ financial literacy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سواد مالی,مطالعه پیزا,دانشآموزان پایه نهم,نظریه دادهبنیاد
نویسندگان مقاله
مریم شایان |
گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
نرگس یافتیان |
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_8274_287c18ca6659de21f9e15c2cadcb8430.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات