این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات ترجمه قرآن و حدیث
، جلد ۱۱، شماره ۲۰، صفحات ۲۱۷-۲۴۴
عنوان فارسی
توجه به زمان و مکان نزول آیات، معیاری در نقد و بررسی تفسیر
چکیده فارسی مقاله
فهم آیات قرآن به ابزار و قرائنی نیاز دارد که لازم است مفسر از آنها کمک بگیرد. یکی از آن قرائن، آشنایی با زمان و مکان نزول آیه است. این شناخت و بالتبع، آشنایی با شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و جغرافیایی حاکم بر
جزیرهالعرب
در عصر نزول از قرائن غیرلفظی فهم آیات است. غفلت از عنصر زمان و مکان نزول، موجب برداشت
های ناقص یا متناقض از آیات شده، حالآنکه توجه به آن، راهگشای فهم هماهنگ مفاهیم قرآنی، سیره تربیتی پیامبر (ص) و بستر تاریخی نزول است. این مقاله که به روش توصیفیتحلیلی انجام گرفته، در صدد پاسخ بدین سؤال است که چگونه میتوان از شناخت زمان و مکان نزول آیات در نقد آراء تفسیری بهره برد؟
نتایج تحقیق بیانگر آن است که شناخت زمان و مکان نزول آیات، اولاً، نقشی کلیدی در فهم صحیح از متن الهی دارد و نه تنها در تعیین مصادیق آیات و معنای دقیق واژگان مؤثر است، بلکه در تشخیص روش قرآن در تربیت افراد جامعه و سنجش اعتبار روایات اسباب نزول نیز نقش دارد. ثانیاً، به مثابه معیار سنجش اعتبار تفسیری به دو گونه عمل میکند: الف) کارکرد ایجابی: با ارائه چهارچوب تاریخی، به فهم دقیق سیاق، دلالت واژگان، اهداف سورهها و شناسایی جریانهای عصر نزول کمک میکند؛ ب) کارکرد سلبی: بهعنوان معیاری نقدی، روایات جعلی اسباب نزول را ابطال میکند.
غفلت از زمان و مکان نزول، مفسر را در دامهای چهارگانه «تحمیل مصادیق خاص بر مفاهیم عام»، «اتحاد کاذب سیاقی»، «تحلیل نادرست پدیدههای تاریخی» و «پذیرش روایات مجعول» میاندازد. از سوی دیگر، شناخت تقدم و تأخر نزول آیات، کلید فهم سیر حکمتآمیز قرآن در سه سطح است: سطح تشریعی (شناخت ناسخ و منسوخ)؛ سطح جامعهشناختی (تدریج در نزول احکام) و سطح تربیتی جامعه اسلامی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قرآن،تفسیر،زمان نزول،مکان نزول،نظام تربیتی قرآنی،سیر رشد تمدن اسلامی،
عنوان انگلیسی
Considering the time and place of Quranic revelation as a criterion for evaluating and critiquing exegetical interpretations
چکیده انگلیسی مقاله
Understanding the verses of the Quran requires tools and contextual clues that interpreters must utilize. One such clue is familiarity with the time and place of revelation. This knowledge, along with an understanding of the political, social, cultural, and geographical conditions of the Arabian Peninsula during the revelation era, serves as a non-verbal key to interpreting the verses. Neglecting the element of time and place can lead to incomplete or contradictory interpretations, whereas attention to it facilitates a coherent understanding of Quranic concepts, the Prophet’s (PBUH) educational methodology, and the historical context of revelation. This descriptive-analytical study seeks to answer how knowledge of the time and place of revelation can be used to critique interpretive opinions. The findings indicate that such knowledge plays a pivotal role in correctly understanding the divine text, influencing the identification of verse referents, precise lexical meanings, and assessing the validity of narratives on the occasions of revelation (Asbāb al-Nuzūl). Additionally, it serves as a criterion for evaluating interpretive validity in two ways: a) Positive function: providing a historical framework to accurately understand context, lexical implications, surah objectives, and identifying contemporary trends; b) Negative function: critiquing and invalidating fabricated Asbāb al-Nuzūl narratives. Ignoring the time and place of revelation traps interpreters in four pitfalls: imposing specific referents on general concepts, false contextual unity, incorrect historical analysis, and accepting fabricated narrations. Moreover, recognizing the chronology of revelation is key to understanding the Quran’s wisdom at three levels: legislative (identifying abrogating and abrogated verses), sociological (gradual law revelation), and the educational development of Islamic society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
قرآن,تفسیر,زمان نزول,مکان نزول,نظام تربیتی قرآنی,سیر رشد تمدن اسلامی
نویسندگان مقاله
مرتضی بلادر |
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه میبد
علی محمد میرجلیلی |
استاد گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه میبد
احمد زارع زردینی |
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه میبد
نشانی اینترنتی
https://qhts.modares.ac.ir/article_23957_388e7aa169374be421b24d3fb04131bd.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات