این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۶۷-۷۸

عنوان فارسی بررسی عوامل موثر بر رفتار مسواک‌زدن در دانش‌آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر بوشهر بر‌اساس الگوی اعتقاد بهداشتی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بهداشت دهان از مهم ­ ترین اجزای سلامت عمومی افراد می ­ باشد. شناخت وضعیت موجود در طراحی مداخلات بهداشت دهان و دندان ضروری می­باشد. هدف از این مطالعه، بررسی عوامل موثر­ بر رفتار مسواک­زدن دانش­آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی می­باشد. روش بررسی : در این مطالعه توصیفی - تحلیلی، 370 نفر از دانش­آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر بوشهر در زمستان 1391 به­روش نمونه­گیری خوشه­ای طبقه­بندی شده انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخت مربوط­به سنجش سازه­های الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتار بهداشت دهان و دندان بود. داده­های مطالعه با استفاده از آمار توصیفی و آزمون­های کای اسکوئر، تحلیل همبستگی و مدل تعمیم­یافته خطی لگ پواسون در نرم­افزار آماری SPSS ویرایش 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در این مطالعه بر­اساس گزارش والدین، 7/95 % دانش­آموزان، روزانه حداقل یک­بار مسواک می­زدند. میانگین و انحراف­معیار تعداد دفعات مسواک­زدن در طی هفته 58/3 ± 63/8 بود. از بین سازه­های مدل، تنها بین موانع درک­شده (13/0- r= ، 01/0 P< ) و خودکارآمدی (10/0 r= ، 04/0 P= ) با رفتار مسواک­زدن همبستگی معنی­داری مشاهده شد ولی تنها موانع درک­شده پیش­گویی­کننده رفتار مسواک­زدن بود . نتیجه‌گیری : بر­­اساس نتایج مطالعه، آموزش در مدارس، برای کاهش موانع مختلف درک­شده، در ارتقای رفتار مسواک­زدن ضروری است .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Factors Influencing Tooth Brushing Behaviour based on Health Belief Model among Bushehr Primary School 5th & 6th grade Students
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Oral health is one of the most important components of personal health. Understanding current status of oral health is necessary to provide future oral health interventions. The aim of this study was to determine factors influencing tooth brushing behavior based on the health belief model (HBM) among 5- and 6-grader students. Methods & Materials : : In this cross-sectional study, 370 primary school students were selected using the stratified cluster sampling method. Data were collected using a questionnaires based on the HBM. The obtained data were analyzed in the SPSS-20. Results: The results showed that 95.7% of the students brushed their teeth once or more daily. Mean and standard deviation of the brushing frequency in one week was 8.66±3.54. There was a significant correlation between the perceived barriers (P=0.00, r=-0.14) and self-efficacy (P=0.04, r=0.10) with the brushing behavior. Conclusion : According to the results, educating students and decreasing different barriers seems to be necessary to improve brushing behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله oral health, Health Belief Model, student, brushing

نویسندگان مقاله سیده معصومه زارع | masoumeh sadat zare
دانشکده بهداشت


آزیتا نوروزی | azita noroozi
دانشکده بهداشت


رحیم طهماسبی | rahim tahmasebi
دانشکده بهداشت



نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-10&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات