این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
حیات
، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۶۷-۷۸
عنوان فارسی
بررسی عوامل موثر بر رفتار مسواکزدن در دانشآموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر بوشهر براساس الگوی اعتقاد بهداشتی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: بهداشت دهان از مهم ترین اجزای سلامت عمومی افراد می باشد. شناخت وضعیت موجود در طراحی مداخلات بهداشت دهان و دندان ضروری میباشد. هدف از این مطالعه، بررسی عوامل موثر بر رفتار مسواکزدن دانشآموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی میباشد. روش بررسی : در این مطالعه توصیفی - تحلیلی، 370 نفر از دانشآموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر بوشهر در زمستان 1391 بهروش نمونهگیری خوشهای طبقهبندی شده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخت مربوطبه سنجش سازههای الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتار بهداشت دهان و دندان بود. دادههای مطالعه با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای کای اسکوئر، تحلیل همبستگی و مدل تعمیمیافته خطی لگ پواسون در نرمافزار آماری SPSS ویرایش 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در این مطالعه براساس گزارش والدین، 7/95 % دانشآموزان، روزانه حداقل یکبار مسواک میزدند. میانگین و انحرافمعیار تعداد دفعات مسواکزدن در طی هفته 58/3 ± 63/8 بود. از بین سازههای مدل، تنها بین موانع درکشده (13/0- r= ، 01/0 P< ) و خودکارآمدی (10/0 r= ، 04/0 P= ) با رفتار مسواکزدن همبستگی معنیداری مشاهده شد ولی تنها موانع درکشده پیشگوییکننده رفتار مسواکزدن بود . نتیجهگیری : براساس نتایج مطالعه، آموزش در مدارس، برای کاهش موانع مختلف درکشده، در ارتقای رفتار مسواکزدن ضروری است .
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Factors Influencing Tooth Brushing Behaviour based on Health Belief Model among Bushehr Primary School 5th & 6th grade Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aim: Oral health is one of the most important components of personal health. Understanding current status of oral health is necessary to provide future oral health interventions. The aim of this study was to determine factors influencing tooth brushing behavior based on the health belief model (HBM) among 5- and 6-grader students. Methods & Materials : : In this cross-sectional study, 370 primary school students were selected using the stratified cluster sampling method. Data were collected using a questionnaires based on the HBM. The obtained data were analyzed in the SPSS-20. Results: The results showed that 95.7% of the students brushed their teeth once or more daily. Mean and standard deviation of the brushing frequency in one week was 8.66±3.54. There was a significant correlation between the perceived barriers (P=0.00, r=-0.14) and self-efficacy (P=0.04, r=0.10) with the brushing behavior. Conclusion : According to the results, educating students and decreasing different barriers seems to be necessary to improve brushing behavior.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
oral health, Health Belief Model, student, brushing
نویسندگان مقاله
سیده معصومه زارع | masoumeh sadat zare
دانشکده بهداشت
آزیتا نوروزی | azita noroozi
دانشکده بهداشت
رحیم طهماسبی | rahim tahmasebi
دانشکده بهداشت
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-10&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات