این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۲۲، شماره ۵۹، صفحات ۳۳-۱
عنوان فارسی
تأثیر بازیهای مبتنی بر جنبههای روانشناختی، ادراکی-رشدی و اجتماعی بر مسئولیتپذیری اجتماعی، اضطراب امتحان و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری
چکیده فارسی مقاله
هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر بازیهای مبتنی بر جنبههای روانشناختی، ادراکی-رشدی و اجتماعی بر مسئولیتپذیری اجتماعی، اضطراب امتحان و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانیهای یادگیری بود. این مطالعه نیمه تجربی با طرح دوگروهی به شیوه قبل، بعد و پیگیری بود که بر روی 30 دختر پایه پنجم که دارای اختلال ریاضی بودند، در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس ابتدایی شهر بیرجند انجام گردید. مداخله 8 جلسهای با دستورالعمل انتخابشده از کتاب چهل بازی آپارتمانی نظامآبادی و پیشیاره و با در نظر گرفتن اصل جنبههای روانشناختی، ادراکی-رشدی و اجتماعی صورت گرفت. برای گروه کنترل مداخلهای انجام نگردید. دادهها با استفاده از پرسشنامه مسئولیتپذیری کردلو (1389) و پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر (1980) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینک و مورگان (1999) در سه مرحله قبل، بعد و سه هفته بعد جمعآوری شدند و با استفاده از آمار توصیفی مانند میانگین، فراوانی و انحراف معیار و آما استنباطی مانند آنالیز واریانس تک متغیره در نرمافزار SPSS نسخه 18 در سطح معناداری 05/0 p<تجزیهوتحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که بعد از مداخله، بهبود معناداری در نمرات مسئولیتپذیری اجتماعی، اضطراب امتحان و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به دست آمد (001/0P<). این مطالعه اهمیت استفاده از مداخلات توأم با بازیهای مبتنی بر جنبههای روانشناختی، ادراکی-رشدی و اجتماعی در بهبود مسئولیتپذیری اجتماعی، اضطراب امتحان و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری را آشکار ساخت. لذا، پیشنهاد میگردد تا اینگونه مداخلات در برنامههای آموزشی مدارس موردتوجه مدیران، معلمان و مشاوران روانشناختی قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازی،مسئولیتپذیری اجتماعی،اضطراب امتحان و خودکارآمدی،ناتوانیهای یادگیری،
عنوان انگلیسی
The effect of plays based on psychological, perceptual-developmental and social aspects on social responsibility, test anxiety and academic self-efficacy of students with learning disabilities
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the effect of plays based on psychological, perceptual-developmental and social aspects on social responsibility, test anxiety and academic self-efficacy of students with learning disabilities. This quasi-experimental study with a two-group design of before, after and follow-up methods was performed on a fifth grade girl with a math disorder in primary schools of Birjand city in the academic year 2021-2022. 8-session intervention with the selected protocol from Nezamabadi and Pishiareh apartment plays book and taking into account the principle of psychological, perceptual-developmental and social aspects. No intervention was performed for the control group. Data were collected using Kordloo Responsibility Questionnaire (2010), Spielberger Test Anxiety Questionnaire (1980) and Jinks and Morgan Academic Self-Efficacy Questionnaire (1999) in three stages before, after and three weeks later and using descriptive statistics such as mean, frequency and standard deviation. But inferences such as univariate analysis of variance were analyzed in SPSS software version 18 at a significance level of p <0.05. The results showed that after the intervention, a significant improvement in the scores of social responsibility, test anxiety and academic self-efficacy of the experimental group compared to the control group was obtained (P <0.001). This study revealed the importance of using interventions with plays based on psychological, perceptual-developmental and social aspects in improving social responsibility, test anxiety and academic self-efficacy of students with learning disabilities. Therefore, it is suggested that such interventions in school curricula be considered by principals, teachers and psychological counselors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بازی,مسئولیتپذیری اجتماعی,اضطراب امتحان و خودکارآمدی,ناتوانیهای یادگیری
نویسندگان مقاله
تکتم سادات جعفر طباطبایی |
استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
سمانه سادات جعفر طباطبایی |
استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
تکتم بیجاری |
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
ملیحه گنجی فرد |
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_9103_8da9398db9f17a613bccb63c0a5806a2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات