این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۲۲، شماره ۵۹، صفحات ۶۲-۳۴
عنوان فارسی
طراحی الگو و اعتباریابی برنامه درسی دوره پیشدبستانی با تأکید بر مهارتهای زندگی
چکیده فارسی مقاله
مطالعه حاضر با هدف طراحی الگو و اعتباریابی برنامه درسی دوره پیشدبستانی با تأکید بر مهارتهای زندگی صورت پذیرفته است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف پژوهشی کاربردی – توسعه ای و به لحاظ اجرا آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) بود. در این راستا در بخش کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون به ارائه الگو پرداخته شده است. جامعه آماری بخش کیفی 15 نفر از خبرگان حوزه برنامه درسی، روانشناسی و مدیران مهدکودک استان فارس با استفاده از نمونه گیری هدفمند تشکیل میدادند. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه مربیان مهد کودک استان فارس به تعدا 5112 نفر تشکیل بود؛ که بر اساس فرمول کوکران و شیوه خوشهای دومرحلهای تعداد 375 نفر، در پژوهش شرکت داده شدند. به منظور گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از پرسشنامه 69 سوالی محققساخته استفاده گردید. جهت تحلیل اطلاعات بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی، تکنیک تحلیل عاملی تأییدی مورد استفاده قرار گرفت. مدل احصا شده از نتایج بخش کیفی پژوهش دارای 9 مؤلفه اصلی و 69 شاخص شامل: آموزش حقوق شهروندی (ده شاخص)، مدیریت احساسات(پانزده شاخص)، تفکر انتقادی(هفت شاخص)، حل مسأله (یازده شاخص)، تفکر خلاق(هفت شاخص)، مهارت ارتباطی(ده شاخص)، مهارت تصمیم-گیری(شش شاخص)، خودآگاهی(هفت شاخص) و بهداشت جسمی(شش شاخص)" بوده است. در بخش کمی نیز روایی و پایایی مدل تحلیل عاملی تأییدی به ترتیب با استفاده از تکنیکهای روایی سازه – همگرا و پایایی مرکب مورد تأیید قرار گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوی برنامه درسی،مهارت زندگی،دوره پیشدبستانی،تحلیل مضمون،تحلیل عاملی تأییدی،
عنوان انگلیسی
designing Model and validation of preschool curriculum emphasizing to life skills.
چکیده انگلیسی مقاله
the present study was carried out with the aim of designing a model and validating the curriculum of the preschool period by emphasis on life skills. The method of research in terms of purpose was applied-developmental research and exploratory (qualitative-quantitative) in terms of implementation.In this regard, a model has been presented using the technique of content analysis in the qualitative section. The statistical population of the qualitative part was made up of 15 experts in the field of curriculum, psychology and kindergarten managers of Fars province by using targeted sampling. The statistical population of the quantitative part included all Fars kindergarten teachers about 5112 people. Based on Cochran's formula and two-stage cluster method, 375 people participated in the research. For collecting data, a semi-structured interview used in the qualitative part and a researcher-made 69-question questionnaire wad used in the quantitative part. For analyzing the data in the qualitative part, thematic analysis method was used and in the quantitative part, the confirmatory factor analysis technique was used.
The model calculated from the results of the qualitative part of the research has 9 main components and 69 indicators including: citizenship rights education, emotion management, critical thinking, problem solving, creative thinking, communication skill, decision-making skill, self-awareness, and physical health. It was confirmed by construct validity-convergent and composite reliability techniques.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
الگوی برنامه درسی,مهارت زندگی,دوره پیشدبستانی,تحلیل مضمون,تحلیل عاملی تأییدی
نویسندگان مقاله
هاجر چیستان |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه برنامه ریزی درسی، واحد میمه، دانشگاه آزاد اسلامی، میمه، ایران.
فرزانه واصفیان |
استادیار، گروه برنامه ریزی درسی، واحد میمه، دانشگاه آزاد اسلامی، میمه، ایران.
عالمه کیخا |
دانشیار، گروه کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و امور اداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_9375_204f98ae5f8122065826803b02faedfd.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات