این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۲۲، شماره ۵۹، صفحات ۹۱-۶۳

عنوان فارسی مقایسه تاثیر آموزش انگیزش تحصیلی‌ و راهبردهای کمک‌خواهی بر التزام تحصیلی دانش‌آموزان با کنترل هدف عملکردگرا
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر، با هدف مقایسه تأثیر آموزش انگیزش تحصیلی­ و راهبردهای کمک­خواهی بر التزام تحصیلی دانش‌آموزان دورۀ متوسطه با کنترل هدف عملکردگرا انجام شد. روش پژوهش، از نوع آزمایشی میدانی با طرح گروه گواه گسترده و شامل دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان پایه­ نهم دبیرستان‌های پسرانه نواحی 1 و 2 شهر زاهدان به تعداد 5169 نفر در سال تحصیلی1400-1399 بود که تعداد 60 دانش­آموز به روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای در سه گروه 20 نفری (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند و در پیش‌آزمون و پس‌آزمون به مقیاس التزام تحصیلی ریو و تسنگ (2011) و در پیش­آزمون به پرسشنامه هدف‌های پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001) (هدف عملکردگرا) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده­ها با نرم افزار SPSS نسخه 26 و آزمون‌های کوواریانس تک متغیره و مقایسه زوجی بنفرونی انجام شد. یافته ها نشان داد که روش آموزش انگیزش تحصیلی بر التزام تحصیلی دانش­آموزان با کنترل هدف عملکردگرا تأثیر معنی­دار (05/0 > p) دارد، ولی راهبردهای کمک­خواهی بر التزام تحصیلی با کنترل هدف عملکردگرا تأثیر معنی­داری نداشت. با توجه به یافته ها، آموزش انگیزش تحصیلی باعث می­شود که دانش­آموزان در تکالیف آموزشی التزام بیشتری داشته باشند و با فعالیت‌ و مشارکت بیشتر در تکالیف درسی به موفقیت تحصیلی برسند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش انگیزش تحصیلی،راهبردهای کمک‌خواهی،التزام تحصیلی،هدف عملکردگرا،

عنوان انگلیسی The comparison of effects of academic motivation training and help-seeking strategies on Student's academic engagement by controlling the performance-approach goal
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed to compare the effect of academic motivation training and help-seeking strategies on academic engagement of high school students by controlling performance approach goal.The research method was an experimental field study with a large control group design, included two experimental groups and one control group. The statistical population included all ninth-grade students of boys' high schools in districts 1 and 2 of Zahedan city in the number of 5169 people in Academic Year 2020-2021, of which Sixty students were assigned to three groups of 20, two experimental groups and one control group. In the pre-test and post-test, Reeve and Tseng’s Academic Engagement Scale (2011), and in the pre-test Elliott and McGregor's (2001) Achievement Goal Questionnaire (performance approach goal) were answered. Data analysis was done by SPSS version 26 software and univariate covariance tests and Benferroni pairwise comparison. The results indicated that academic motivation training methods significantly affect by controlling the performance-approach goal, on variable academic engagement (p < 0.05). But, help-seeking strategies no significant affect by controlling the performance-approach goal, on variable academic engagement. According to the findings, academic motivation Training makes students more Engagement in their educational assignments and achieve academic success by being more active and participating in assignments.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش انگیزش تحصیلی,راهبردهای کمک‌خواهی,التزام تحصیلی,هدف عملکردگرا

نویسندگان مقاله سید جواد حسینی |
دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز، ایران

غلامحسین مکتبی |
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز، ایران

منیجه شهنی ییلاق |
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز، ایران

مرتضی امیدیان |
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز، ایران


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_9337_71a578e5a0cba83970cc5f36a4156e24.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات