این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۲۲، شماره ۵۹، صفحات ۱۲۲-۹۲

عنوان فارسی نقش واسطه ای طرحواره های ناسازگار اولیه در رابطه بین سبک های فرزندپروری و علائم اضطرابی در دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای طرحواره‌های ناسازگار اولیه در رابطه‌ی بین سبک‌های فرزندپروری و علائم اضطراب انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود و جهت بررسی مدل ارائه شده از معادلات ساختاری استفاده گردید. جامعه آماری مطالعه‌ی حاضر شامل تمام دانش‌آموزان مقطع دوم دبیرستان شهرستان دلیجان در سال تحصیلی 1402-1401بود. 550 آزمودنی به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شد. پرسشنامه‌های اقتدار والدینی بوری، طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ و فرم کوتاه افسردگی، اضطراب و فشار روانی لاویبوند و لاویبوند به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد که سبک فرزندپروری مستبدانه با طرحواره‌های ناسازگار اولیه و طرحواره‌های ناسازگار اولیه با نشانه‌های اضطراب رابطه مستقیم (001/0 p<) و سبک فرزندپروری مقتدرانه با طرحواره‌های ناسازگار رابطه معکوس و معنی‌دار (001/0 p<) دارد. همچنین بررسی برازش مدل نشان داد که مدل پیشنهادی در مطالعه‌ی حاضر با داده‌های جمع‌آوری شده برازش داشته و طرحواره‌های ناسازگار اولیه در رابطه‌ی بین فرزندپروری مقتدرانه و مستبدانه با نشانه‌های اضطراب نقش میانجی کامل دارد (001/0 p<). نتایج حاکی از آن است که نوع و کیفیت تعامل والدین با فرزندان به‌طور غیرمستقیم و به‌واسطه ی شکل‌گیری طرحواره‌های ناسازگار در بروز نشانه‌ای اضطراب در آن‌ها موثر است. به‌عبارت دیگر، یافته‌های پژوهش حاضر شاهد دیگری است بر اهمیت نقش والدین در سلامت روان افراد.. بنابراین افزایش توجه بر کیفیت رابطه‌ی بین والدین و نوجوان‌ها و درنظر گرفتن نقش طرحواره‌های ناسازگار اولیه در برنامه‌های آموزشی و درمانی می‌تواند مفید باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب،سبک فرزندپروری،‌طرحواره‌های ناسازگار اولیه،

عنوان انگلیسی The Mediating Role of Early Maladaptive Schemas in the Relationship Between ‎Parenting Styles and Anxiety Symptoms in Students
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed to investigate the mediating role of early maladaptive schemas in the relationship between parenting styles and anxiety symptoms. The research employed a descriptive and correlational method, utilizing structural equation modeling to examine the proposed model. The statistical population consisted of all second-grade high school students in Delijan city during the 2022-2023 academic year. A sample of 550 participants was selected through multi-stage cluster random sampling. Data were collected using the Buri Parental Authority Questionnaire, Young’s Early Maladaptive Schemas (YEMS), and the short form of the Depression, Anxiety, and Stress Scale (DASS-21) by Lovibond and Lovibond. The results revealed a significant direct relationship between authoritarian parenting styles and early maladaptive schemas (p < .001), as well as between early maladaptive schemas and anxiety symptoms (p < .001). Conversely, authoritative parenting styles showed a significant inverse relationship with maladaptive schemas (p < .001). Model fit analysis confirmed the proposed model’s alignment with the collected data, indicating that early maladaptive schemas fully mediate the relationship between authoritative/authoritarian parenting styles and anxiety symptoms (p < .001). These findings suggest that the nature and quality of parent-child interactions indirectly influence anxiety symptoms through the development of maladaptive schemas. In other words, this study provides further evidence for the critical role of parenting practices in individuals’ mental health. Consequently, enhancing the quality of parent-adolescent relationships and integrating early maladaptive schemas into educational and therapeutic interventions could yield significant benefits.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اضطراب,سبک فرزندپروری,‏طرحواره‌های ناسازگار اولیه

نویسندگان مقاله زهرا سادات حسینی |
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

محمود نجفی |
دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_9397_fe181dc86ba9ffd2f64a84a835286d71.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات