این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۲۲، شماره ۵۹، صفحات ۱۵۱-۱۲۳
عنوان فارسی
تبیین مدل ساختاری فرسودگی تحصیلی براساس شفقتبهخود با نقش میانجیگری جدیت تحصیلی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تبیین مدل ساختاری فرسودگی تحصیلی براساس شفقتبهخود با نقش میانجیگری جدیت تحصیلی در دانشجویان انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعهی آماری این پژوهش را کلیۀ دانشجویان دختر دانشگاه طلوع مهر قم در دورۀ کارشناسی در سال تحصیلی 1403- 1402 به تعداد 300 نفر تشکیل دادند. تعداد 221 دانشجو با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997)، شفقتخود فرم کوتاه ریس و همکاران (2011) و جدیت تحصیلی محققساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرم افزارهای spss-19 و Amos-24 صورت گرفت. نتایج نشان داد که شفقتبهخود، فرسودگی تحصیلی را بهصورت مستقیم (01/0>p) و جدیت تحصیلی، فرسودگی تحصیلی را بهصورت مستقیم (01/0>p) و شفقتبهخود، جدیت تحصیلی را به صورت مستقیم (05/0>p) و شفقت به خود از طریق میانجیگری جدیت تحصیلی، فرسودگی تحصیلی را پیشبینی میکند (01/0p<). براساس نتایج این پژوهش شفقتبهخود و جدیت تحصیلی از عوامل اثرگزار بر کاهش فرسودگی تحصیلی هستند. با تقویت شفقتبهخود و جدیت تحصیلی میتوان به دانشجویان کمک کرد تا بر فرسودگی تحصیلی خود غلبه کنند. در همین راستا توصیه میشود برای کاهش فرسودگی تحصیلی، ساختار مشارکتی در محیط کلاس برای افزایش تعامل و اظهارنظر در مورد عقاید و افکار و همچنین دسترسی به منابع یادگیری متنوع و غنیتر برای فراگیران فراهم شود و فراگیران تکالیف را بهصورت جذاب، معنیدار و بااهمیت درک نمایند تا فرسودگی تحصیلی آنان نیز بهبود پیدا کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرسودگی تحصیلی،شفقت به خود،جدیت تحصیلی،دانشجویان،
عنوان انگلیسی
Explaining the structural model of academic burnout based on self-compassion with the mediating role of academic seriousness in students
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted with the aim of explaining the structural model of academic burnout based on self-compassion with the mediating role of academic seriousness in Tolo Mehr Qom students. This descriptive research was based on the structural equation modeling method. The statistical population of this research consisted of all female undergraduate students at Tolo Mehr University in Qom, totaling 300 individuals, during the academic year 2023-2024. A total of 221 students were selected using the cluster sampling method. To collect data, Berso et al.'s (1997) academic burnout questionnaires, Reiss et al.'s (2011) short-form self-compassion questionnaire, and researcher-made academic seriousness were used. The results showed that self-compassion directly affects academic burnout (P<0.01) and academic seriousness directly affects academic burnout (P<0.01) and self-compassion directly affects academic seriousness (P<0.05) and Self-compassion predicts academic burnout through the mediation of academic seriousness (P<0.01). Based on the results of this research, self-compassion and academic seriousness are factors that affect the reduction of academic burnout. By strengthening self-compassion and academic seriousness, students can be helped to overcome academic burnout. In this regard, it is recommended to reduce academic burnout, to provide a collaborative structure in the classroom environment to increase interaction and comment on opinions and thoughts, as well as to provide access to diverse and richer learning resources for learners, and for learners to understand assignments in an attractive, meaningful and important way. so that their academic burnout will also improve.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
فرسودگی تحصیلی,شفقت به خود,جدیت تحصیلی,دانشجویان
نویسندگان مقاله
زهرا حیدری |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه طلوع مهر قم، قم، ایران.
هوشنگ گراوند |
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_9206_135630f767b14846e61407730c576940.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات