این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۲۲، شماره ۵۹، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مطالعه پدیدارشناسانه از بررسی پدیده رقابت جویی تحصیلی در مدارس تیزهوشان: تبیین پیامدهای روانشناختی و راهکارها
چکیده فارسی مقاله
دانشآموزان مدارس تیزهوش معمولاً برای دستیابی به عملکردهای بالا در زمینههای تحصیلی، رقابت بسیاری با همسالان خوددارند. میزان رقابت بالای میان این دانشآموزان پیامدهایی را برای آنان به همراه داشته است؛ لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی پدیده رقابتجویی تحصیلی در مدارس تیزهوشان با تأکید بر تبیین پیامدهای روانشناختی و راهکارهای آن بود. روش پژوهش کیفی، از نوع پدیدارشناسی بود. میدان پژوهش را دانشآموزان محصل در دبیرستانهای تیزهوشان متوسطه دوم شهرستان قاینات در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل دادند که به روش نمونهگیری هدفمند، 18 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادههای پژوهش به شیوه هفت مرحلهای کلایزی تحلیل شدند. جهت اعتباریابی یافتههای پژوهش از ملاکهای چهارگانه گوبا و لینکلن استفاده شد. یافتههای حاصل از مصاحبه با دانشآموزان تیزهوشان در قالب 7 دسته شامل انگیزه رقابت، مزایای رقابت، اثرات رقابت بر سلامت روان، اثرات رقابت بر سلامت جسمی، رقابت و روابط بین فردی، عوامل مؤثر بر رقابت و راهکارهای مقابله با رقابت قرار گرفت. طبق یافتههای پژوهش، رقابتجویی گرچه مزایایی ازجمله افزایش تلاش و مطالعه دارد، اما سطوح بالای آن، اثرات مخربی بر یادگیری، کیفیت زندگی تحصیلی و بهطورکلی سلامت روان دانشآموزان دارد؛ لذا تبیین مفهوم رقابت در مدارس توسط معلمان و مشاوران، مهم و ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رقابتجویی تحصیلی،مدارس تیزهوشان،نوجوانان،پدیدارشناسی،
عنوان انگلیسی
A phenomenological study of the phenomenon of academic competitiveness in gifted schools: explanation of psychological consequences and solutions
چکیده انگلیسی مقاله
Students in gifted schools usually compete a lot with their peers to achieve high performance in academic fields. The high level of competition among these students has had consequences for them; therefore, the aim of the present study was to investigate the phenomenon of academic competition in gifted schools with an emphasis on explaining the psychological consequences and its solutions. The qualitative research method was phenomenological. The research field consisted of students studying in gifted high schools in Qaenat in the academic year 2023-2024, of which 18 people were selected through purposive sampling. The research tool was a semi-structured interview. The research data were analyzed using the seven-step Colizzi method. The four criteria of Guba and Lincoln were used to validate the research findings. The findings were grouped into 7 categories: motivation for competition, benefits of competition, effects of competition on mental health, effects of competition on physical health, competition and interpersonal relationships, factors affecting competition, and strategies for dealing with competition. Although competition has benefits, including increased effort and study, high levels of it have detrimental effects on learning, the quality of academic life, and the mental health of students in general; therefore, it is important and necessary for teachers and counselors to explain the concept of competition in schools.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رقابتجویی تحصیلی,مدارس تیزهوشان,نوجوانان,پدیدارشناسی
نویسندگان مقاله
سید علیرضا قاسمی |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
زهرا مصباح فلاطونی |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
مرتضی کدخدا |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
نگین نیک بین |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
مینو میری |
گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.
سید مصطفی صفاری |
دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_9142_cfc1a06f61578b8704600820899092a2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات