این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۲۶-۳۷
عنوان فارسی
بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال ۱۴۰۳
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
آموزش بالینی بهعنوان بخش اصلی آموزش دندانپزشکی، نقش کلیدی در تربیت دندانپزشکان حرفهای و آمادهسازی آنها برای مواجهه با چالشهای درمانی دارد. با توجه به اینکه کیفیت آموزش بالینی بهطور مستقیم بر توانمندیهای حرفهای دانشجویان تأثیر میگذارد و در نهایت بر کیفیت خدمات درمانی ارائهشده تأثیر میگذارد، شناسایی عواملی که بر کیفیت این آموزش مؤثر هستند، از اهمیت ویژهای برخوردار است. با توجه به نقش کلیدی دانشجویان دندانپزشکی به عنوان ذینفعان اصلی آموزش بالینی و اهمیت دیدگاه آنان برای اصلاح برنامهها، و نظر به فقدان مطالعهای جامع در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این خصوص، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش بالینی و ارائه راهکار بهبود، بر اساس نظرات دانشجویان انجام شد.
روش کار:
مطالعهی حاضر از نوع مطالعات توصیفی
–
مقطعی بود که در بین دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علومپزشکی اردبیل که حداقل دو ترم تحصیلی را در محیطهای آموزش بالینی گذرانده بودند و تمایل به شرکت در مطالعه داشتند در نیمسال دوم سال تحصیلی 1403 انجام گرفت. با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 177 نفر برآورد گردید که دانشجویان بهصورت تصادفی و از بین دانشجویان در دسترس در بخش های مختلف دانشکده دندانپزشکی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای شامل 26 سؤال در 5 حیطه اصلی کیفیت آموزش بالینی در مقیاس لیکرت پنج گزینه
ای بود. سطح معنیداری 0.05 در نظر گرفته شد
.
یافتهها:
نتایج نشان داد که حیطههای اهداف و برنامه آموزشی
(β=0.328)
و عملکرد استاد
(β=0.303)
بیشترین تأثیر را در کیفیت آموزش بالینی داشتند. پس از آن، محیط آموزشی
(β=0.218)
و برخورد با دانشجو
(β=0.188)
به ترتیب اهمیت کمتری داشتند. ارزشیابی
(β=0.136)
کمترین تأثیر را بر کیفیت آموزش بالینی داشت. علاوه بر این، دانشجویان با سن بالاتر و دانشجویان ترمهای بالاتر، کیفیت آموزش بالینی را بهتر ارزیابی کردند. تفاوتهای معناداری در ارزیابی کیفیت آموزش بالینی بر اساس جنسیت و گروههای آموزشی بالینی مشاهده نشد
.
نتیجهگیری:
از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اهداف و برنامههای آموزشی و عملکرد اساتید، تعیینکنندهترین عوامل در کیفیت آموزش بالینی هستند. بهبود این دو مؤلفه، همراه با ارتقاء محیط آموزشی و تعامل با دانشجو، برای افزایش کیفیت آموزش بالینی ضروری است. توصیه میشود سیاستگذاران آموزشی بر تقویت این حوزهها تمرکز نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، آموزش بالینی، کیفیت آموزش، دانشجویان دندانپزشکی
عنوان انگلیسی
Investigating Factors Affecting the Quality of Clinical Education from the Perspective of Dental Students of Ardabil University of Medical Sciences in 2024
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
Clinical education, as a cornerstone of dental training, plays a pivotal role in cultivating professional dentists and preparing them for therapeutic challenges. Given that the quality of clinical education directly influences students' professional competencies and subsequently the quality of healthcare services, identifying the factors affecting its quality is of paramount importance. Considering the key role of dental students as primary stakeholders in clinical education and the significance of their perspectives for program reforms, and noting the absence of a comprehensive study in this regard at Ardabil University of Medical Sciences, the present study was conducted to identify factors affecting the quality of clinical education and to propose improvement strategies based on students' viewpoints.
Methods:
This descriptive-cross-sectional study was conducted in the second semester of the 2024 academic year among dental students at Ardabil University of Medical Sciences who had completed at least two semesters in clinical education settings and was willing to participate. Using Morgan's table, a sample size of 177 students was estimated. Participants were selected randomly from available students in various departments of the dentistry faculty. The data collection instrument was a questionnaire comprising 26 items across 5 main domains of clinical education quality, rated on a five-point Likert scale. A significance level of 0.05 was considered.
Results:
The findings indicated that educational objectives and programs (β=0.328) and instructor’s performance (β=0.303) had the most significant impact on the quality of clinical education. Subsequently, the educational environment (β=0.218) and interaction with students (β=0.188) were of lesser importance, respectively. Evaluation (β=0.136) had the least impact on the quality of clinical education. Furthermore, older students and those in higher academic semesters evaluated the quality of clinical education more positively. No significant differences were observed in the evaluation of clinical education quality based on gender or clinical education groups.
Conclusion:
From the perspective of dental students at Ardabil University of Medical Sciences, educational objectives and programs, along with instructors, are the most decisive factors in the quality of clinical education. Enhancing these two components, in addition to improving the educational environment and student interaction, is essential for increasing the quality of clinical education. It is recommended that educational policymakers focus on strengthening these areas.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Education, Clinical Education, Education Quality, Dental Student
نویسندگان مقاله
سهیلا دریساوی جرفیان | Soheila Derisavy Jorfian
Department of Oral Maxillofacial Pathology, School of Dentistry, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran
گروه آسیب شناسی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
قدیر پوربایرامیان | Ghadir Pourbayramian
Center of Educational Studies and Development, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
عرفان بلال زاده | Erfan Belalzadeh
Student Research Committee, School of Dentistry, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
نشانی اینترنتی
http://jarums.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1858-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات