این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طلوع بهداشت یزد، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۱-۱۴

عنوان فارسی تعیین نقش میانجیگری عزت نفس در ارتباط بین ایمنی هیجانی والدین و کیفیت زندگی نوجوانان کم‌شنوا
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ناشنوایی یک مشکل رایج جهانی است که به‌طورجدی کیفیت زندگی فرد دارای اختلال را تهدید می‌کند. پژوهش حاضر باهدف نقش میانجی‌گری عزت نفس در ارتباط بین ایمنی هیجانی والدین و کیفیت زندگی نوجوانان کم‌شنوا انجام گرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی و از نوع تحلیل مسیر می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان کم‌شنوا مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی 1402 بود که از بین آنها با توجه به نظریه هو و بنتلر حداقل تعداد نمونه مورد نیاز 210 نفر در نظر گرفته شد که با در نظر گرفتن احتمال ریزش افراد نمونه تعداد 250 نفر مشخص شد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشـه ای پس از کنار گذاشته شدن داده های ناقص تعداد 217 دانش آموز (124 پسر و 93 دختر)             به عنوان نمونه معتبر جهت تحلیل نهایی انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های ایمـنی هیجـانی برونر و همکـاران 
(2008 )، عزت‌نفس آیزنک(1972)، و پرسشنامه 26 سؤالی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی(2004) پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری spss 26 و smart-pls 3 انجام شد.
یافته­ها: ایمنی هیجانی والدین بر کیفیت زندگی و عزت نفس نوجوانان کم‌شنوا اثر مستقیم  مثبت و معناداری داشت(01/0p<). عزت نفس بر کیفیت زندگی نوجوانان کم‌شنوا دوره متوسطه اول اثر مستقیم مثبت و معناداری داشت(01/0p<). همچنین اثر غیر مستقیم عزت نفس بر کیفیت زندگی نوجوانان کم‌شنوا  از طریق ایمنی هیجانی والدین مثبت و معنادار بود(01/0p<).
نتیجه ­گیری: نظر به اینکه نتـایج حاصـل از پـژوهش فعلـی مبنی بر تأثیر ایمنی هیجانی والدین بر کیفیت زندگی نوجوان ناشنوا است، بهبود جو روانی خانواده در ارتقاء سلامت روان نوجوانان ناشنوا می‌تواند به کاهش مشکلات روان‌شناختی این گروه از نوجوانان منجر شود.

این مقاله برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد است.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عزت نفس، ایمنی هیجانی والدین، کیفیت زندگی، نوجوانان کم شنوا

عنوان انگلیسی The Mediating Role of Self-Esteem in the Relationship between Parental Emotional Safety and the Quality of Life of Hearing-Impaired Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Deafness is a common global problem that seriously threatens the quality of life of the person with the disorder. The present study was conducted with the aim of mediating the role of self- esteem in the relationship between parents' emotional safety and the quality of life of hearing-impaired teenagers.
Method: The present study is descriptive-correlational and path analysis type. The statistical population included all hearing-impaired students studying in the first secondary school of Tehran in the academic year 1402, from which, according to the theory of Hu and Bentler, the minimum required sample size was 210, which was determined by considering the probability of sample dropout to be 250. Using the cluster random sampling method, after excluding incomplete data, 217 students (124 boys and 93 girls) were selected as a valid sample for the final analysis and answered the emotional safety questionnaires of Bruner et al. (2008), Eysenck's self-esteem (1972), and the 26-item quality of life questionnaire of the World Health Organization (2004). Data analysis was performed using the statistical software SPSS 26 and Smart-PLS 3.
Results: Parents' emotional safety had a positive and significant direct effect on the quality of life and self-esteem of hearing-impaired adolescents (p<0/01). Self-esteem had a positive and significant direct effect on the quality of life of hearing-impaired adolescents in junior high school (p<0/01). Also, the indirect effect of self-esteem on the quality of life of hearing-impaired adolescents through parents' emotional safety was positive and significant (p<0/01).
Conclusion: Considering that the results of the current research are about the effect of parents' emotional safety on the quality of life of deaf teenagers, improving the psychological atmosphere of the family in improving the mental health of deaf children can lead to reducing the psychological problems of this group of teenagers.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-esteem, Parents&apos, Emotional Safety, Quality of Life, Hearing-Impaired Adolescents

نویسندگان مقاله راضیه اعتصامی پور | razieh eatesamipour
payamenoor university
دانشگاه پیام نور

الهه قادری یزن آباد | elaheh ghaderi yaznabad
payamenoor university
دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://tbj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-193-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان شناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات