این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
طلوع بهداشت یزد
، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۱۵-۳۰
عنوان فارسی
مقایسه هوش اخلاقی، افسردگی و سبکهای دلبستگی در نوجوانان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
اختلالات روانی در دوران نوجوانی میتوانند رشد هیجانی، اجتماعی و تحصیلی فرد را تحت تأثیر قرار دهند. یکی از شایعترین این اختلالات، اختلال اضطراب اجتماعی است که میتواند باعث مشکلاتی در تعاملات بینفردی و کاهش کیفیت زندگی نوجوانان شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه هوش اخلاقی، افسردگی و سبک
های دلبستگی در نوجوانان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد.
روش بررسی:
روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی-مقایسهای است. جامعه آماری شامل دانشآموزان مقطع متوسطه دوم مناطق 2 و 6 استان تهران در سال 1403 بود. نمونه شامل 240 نفر نوجوان (120 نفر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و 120 نفر غیرمبتلا) بود که با نمونهگیری در دسترس و بر اساس نمره سیاهه اضطراب اجتماعی انتخاب شدند؛ افراد دارای نمره برابر یا بالاتر از یک انحراف معیار بالاتر از میانگین (نمره
≥
33) به عنوان گروه مبتلا و دیگران به عنوان گروه غیرمبتلا تعیین شدند. شرکتکنندگان با استفاده از پرسشنامههای اضطراب اجتماعی، هوش اخلاقی، افسردگی بک و دلبستگی بزرگسالان مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و تکمتغیره در نرمافزار
SPSS
نسخه 27 انجام شد.
یافتهها:
براساس یافتههای بهدست آمده از این پژوهش،
نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی هوش اخلاقی و سبک دلبستگی ایمن کمتری داشتند و از افسردگی و سبک دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا بیشتری نسبت به نوجوانان غیرمبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی رنج میبردند که این اختلاف معنی دار بود (
001/0
P
<
).
نتیجهگیری:
نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی، هوش اخلاقی پایینتر و دلبستگی ایمن ضعیفتری دارند و بیشتر دچار افسردگی و سبکهای دلبستگی ناسازگار (اجتنابی و دوسوگرا) هستند. این یافتهها اهمیت مداخلات هدفمند برای تقویت مهارتهای هیجانی-اجتماعی و کاهش نشانههای افسردگی در این گروه را برجسته میکند و بر نقش کلیدی خانواده و مدارس در ارتقای سلامت روان نوجوانان تأکید دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال اضطراب اجتماعی، هوش اخلاقی، افسردگی، سبکهای دلبستگی
عنوان انگلیسی
Comparison of Moral Intelligence, Depression, and Attachment Styles in Adolescents with and without Social Anxiety Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Psychological disorders during adolescence can significantly affect emotional, social, and academic development. One of the most common of these disorders is Social Anxiety Disorder (SAD), which may lead to difficulties in interpersonal relationships and a reduced quality of life in adolescents. The present study aimed to compare moral intelligence, depression, and attachment styles between adolescents with and without SAD.
Methods
:
This study employed a descriptive causal-comparative design. The statistical population comprised high school students from districts 2 and 6 of Tehran Province during the 2024 academic year. A convenience sample of 240 adolescents (120 diagnosed with social anxiety disorder and 120 without the disorder) was selected based on their scores on the Social Anxiety Inventory; participants scoring one standard deviation above the mean (score ≥ 33) were classified as having social anxiety disorder, while those with lower scores were categorized as non-anxious. Participants completed the Social Anxiety Inventory, Moral Intelligence Questionnaire, Beck Depression Inventory, and Adult Attachment Questionnaire. Data were analyzed using MANOVA and ANOVA via SPSS version 27.
Results
: Adolescents with SAD exhibited lower levels of moral intelligence and secure attachment, as well as higher levels of depression, avoidant attachment and ambivalent attachment compared to their non-SAD peers
That this difference was significant(P<0/001).
Conclusion
: Adolescents with social anxiety disorder have lower moral intelligence and weaker secure attachment and suffer more from depression and maladaptive attachment styles (avoidant and ambivalent). These findings highlight the importance of targeted interventions to strengthen emotional-social skills and reduce depressive symptoms in this group and emphasize the critical role of families and schools in promoting adolescent mental health
.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Social Anxiety Disorder, Moral Intelligence, Depression, Attachment Styles
نویسندگان مقاله
ربابه رستمی جناقرد | Robabeh Rostami Janaghard
Masters of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Ardabil Branch, Ardabil, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران
وحید پورسعید | Vahid Pour Saeid
Masters of Clinical Psychology, Islamic Azad University of Medical Sciences, Tabriz Branch, Tabriz, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی، واحد تبریز، تبریز، ایران
فرانک سعیدی مقدم | Faranak Saeedi Moghadam
Masters of General Psychology, Payame Noor University, Zarrinshahr Branch, Zarrinshahr, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، واحد زرین شهر، زرین شهر، ایران
فرزین باقری شیخانگفشه | Farzin Bagheri Sheykhangafshe
Ph.D. in Psychology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
حجت اله فراهانی | Hojjatollah Farahani
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://tbj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2694-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روان شناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات