این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طلوع بهداشت یزد، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۳۱-۴۴

عنوان فارسی بررسی میزان اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اضطراب امتحان و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی از جمله مسائلی است که تاثیر منفی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دارند؛ لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی دانش آموزان انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر شبه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان چابهار در سال تحصیلی 1404-1403 تشکیل داد که از بین آنها تعداد ۳۰ نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و سپس تصادفی انتخاب شدند و به ‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) قرار گرفتند. پس از اجرای پیش‌آزمون، گروه آزمایش طی ۸ جلسه ۶۰ دقیقه‌ای (دو جلسه در هفته) آموزش شناختی-رفتاری دریافت کرد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر (۱۹۸۰) و پرسشنامه اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی خواجه‌احمدی و همکاران (۱۳۹۶) بود. داده‌ها  با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) و آزمون t مستقل و زوجی در نرم‌افزار SPSS-27 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که در مرجله پس آزمون، آزمودنی‌های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل از اضطراب امتحان (نگرانی و هیجان‌پذیری) و همچنین اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی کمتری برخوردار شدند (001/0p<).
نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش حاضر، آموزش شناختی رفتاری تاثیر مثبتی بر اضطراب امتحان و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی دانش‌آموزان دارد و به نظر می‌رسد می‌توان از این شیوه آموزشی برای بهبود اضطراب امتحان و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد.

این مقاله برگرفته از پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه بین المللی چابهار است.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب امتحان، رسانه‌های اجتماعی، رفتار اعتیادگونه، درمان شناختی-رفتاری، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی Investigating the Effectiveness of Cognitive Behavioral Training on Test Anxiety and Social Media Addiction among Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Test anxiety and social media addiction are among the major psychological factors that negatively affect students’ academic performance. Accordingly, the present study aimed to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral training on test anxiety and social media addiction among high school students.
Methods: This quasi-experimental study employed a pretest-posttest control group design. The statistical population included all female students in junior high school in Chabahar during the 2024–2025 academic year. A total of 30 participants were selected using purposive and then random sampling methods and were randomly assigned to an experimental group (n=15) and a control group (n=15). Following the pretest, the experimental group received cognitive-behavioral training over eight 60-minute sessions (two sessions per week). Data collection instruments included the Spielberger Test Anxiety Inventory (1980) and the Social Media Addiction Questionnaire developed by Khaje Ahmadi et al. (2017). Data were analyzed using analysis of covariance (ANCOVA), and independent and paired t-tests in SPSS version 27.
Results: The results showed that in the post-test stage, the subjects in the experimental group had less test anxiety (worry and emotionality) and less addiction to social media compared to the control group (p<0/001).
Conclusion: According to the findings, cognitive-behavioral training had a positive impact on reducing test anxiety and social media addiction among students. This approach can be considered an effective intervention for improving academic-related psychological challenges in adolescents.


 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Test Anxiety, Social Media, Addictive Behavior, Cognitive Behavioral Therapy, Students

نویسندگان مقاله زبیر صمیمی | Zobair Samimi
International University of Chabahar
دانشگاه بین المللی چابهار

طوبا داوودی | Touba Davoudi
International University of Chabahar
دانشگاه بین المللی چابهار

جعفر بهادری خسروشاهی | Jafar Bahadorikhosroshahi
Assistant Professor of Educational Psychology, Department of Educational Sciences, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
استادیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

اسماعیل قدری | Esmaeil Qadri
Department of Educational Sciences and Educational Technology, International University of Chabahar, Chabahar, Iran
گروه علوم تربیتی و تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران


نشانی اینترنتی http://tbj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3305-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان شناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات