این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
طلوع بهداشت یزد
، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۵۹-۷۴
عنوان فارسی
رابطه سواد سلامت و رضایت مندی بیماران قلبی از کارکنان؛ مطالعه موردی در بیمارستان آموزشی شهر یزد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
سواد سلامت شامل صلاحیت فرد در درک و ارزیابی اطلاعات سلامت است تا بتواند تصمیمات درستی در خصوص بهبود کیفیت زندگی خود اتخاذ کند. مطالعه حاضر با هدف
بررسی رابطه سواد سلامت و رضایت مندی بیماران قلبی از کارکنان انجام شد.
روش بررسی:
مطالعه حاضر از نوع توصیفی_همبستگی بود که به صورت مقطعی در سال ۱۴۰۳ بر روی 131 بیمار قلبی بیمارستان افشار شهر یزد انجام شد. داده ها با پرسشنامه های استاندارد سواد سلامت ایرانیان
HELIA
و رضایت مندی بیماران جمعآوری و
با نرم افزار
SPSS
نسخه 27 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها:
میانگین نمره رضایت مندی بیماران2/17
±
96/79
و میانگین نمره سواد سلامت بیماران 96/20
±
18/61 بود که نشان دهنده سواد سلامت نه چندان کافی است. در بین ابعاد سواد سلامت، بیشترین میانگین نمره مربوط به بعد تصمیم گیری و کاربرد اطلاعات سلامت و کمترین نمره مربوط به بعد مهارت خواندن بود.
در بین ابعاد رضایت مندی بیماران، بیشترین میانگین نمره مربوط به بعد کادر پزشکی و کمترین نمره مربوط به بعد کادر پرستاری بود.
همچنین ارتباط معناداری بین سواد سلامت و رضایمندی بیماران مشاهده نشد.
نتیجه گیری:
اگرچه ارتباط کلی بین سواد سلامت و رضایت مندی بیماران معنیدار نبود اما ابعاد مختلف آن ها به طور مستقل دارای ساختارهای منسجمی بودند و با یکدیگر ارتباط داشتند؛ به نحوی که ارتقای یک بعد میتواند منجر به ارتقای سایر ابعاد شود. همچنین در راستای ارتقاء سواد سلامت بیماران، برگزاری کارگاه ها، تولید محتوای آموزشی ساده و قابل فهم، و تقویت ارتباط مؤثر با بیماران توصیه میشود
.
این پژوهش حاصل یک پایان نامه تحقیقاتی بوده
است
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد سلامت، رضایت مندی، بیماران قلبی، بیمارستان افشار
عنوان انگلیسی
The Relationship between Health Literacy and Patient Satisfaction among Cardiac Patients with Staff: A Case Study at the Educational Hospital in Yazd
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Health literacy includes the ability of an individual to understand and evaluate health information in order to make the right decisions about improving their quality of life. The present study aimed to investigate the relationship between health literacy and satisfaction of heart patients with staff.
Methods:
The present study was a descriptive-correlational study that was conducted cross-sectionally in 1403 on 131 cardiac patients at Afshar Hospital in Yazd. Data were collected using standard Iranian health literacy questionnaires (HELIA) and patient satisfaction questionnaires and analyzed using SPSS version 27 software.
Results:
The mean patient satisfaction score was 79/96 ± 17/2 and the mean health literacy score was 61/18 ± 20/96, indicating insufficient health literacy. Among the health literacy dimensions, the highest mean score was related to the decision-making and use of health information dimension and the lowest score was related to the reading skills dimension. Among the patient satisfaction dimensions, the highest mean score was related to the medical staff dimension and the lowest score was related to the nursing staff dimension. Also, no significant relationship was observed between health literacy and patient satisfaction.
Conclusion:
Although the overall relationship between health literacy and patient satisfaction was not significant, their different dimensions independently had coherent structures and were related to each other; in such a way that improving one dimension can lead to improving other dimensions. It is also recommended to hold workshops, produce simple and understandable educational content, and strengthen effective communication with patients in order to improve patient health literacy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Health literacy, Heart Diseases, Patient satisfaction, Afshar Hospital
نویسندگان مقاله
سید مسعود موسوی | Seyed Masood Mousavi
Shahid Sadoughi University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سجاد بهاری نیا | Sajjad Bahariniya
Iran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران
فاطمه بابایی زارچ | Ftemeh babaie zarch
Shahid Sadoughi University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
الهام خالدی | Elham Khaledi
Shahid Sadoughi University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
فاطمه بوستانی | Fatemeh Bustani
Shahid Sadoughi University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
نشانی اینترنتی
http://tbj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2475-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات