این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طلوع بهداشت یزد، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۷۵-۸۷

عنوان فارسی اثربخشی مداخله شفقت به خود بر تنظیم شناختی هیجان در دانش‌آموزان دختر دارای افکار خودکشی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بررسی خودکشی و ارزیابی برنامه‌های مداخله‌ای، برای طراحی استراتژی‌های پیشگیرانه ضروری است. تنظیم شناختی هیجان عاملی مؤثر در کاهش افکار خودکشی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله شفقت ‌به ‌خود بر تنظیم شناختی هیجان در دانش‌آموزان دختر دارای افکار خودکشی بود.
روش بررسی: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی 1404-1403 بود. با توجه به نوع پژوهش حجم نمونه ۱۵ نفر در هر گروه در نظر گرفته شد که به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای تصادفی 30 نفر انتخاب و در گروه­های آزمایش و گواه قرار داده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه افکار خودکشی بک و همکاران (1979) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) بود. مداخله  شفقت به خود (پل گیلبرت، 2000) بودکه به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای هفته‌ای یک جلسه اجرا شد و گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکرد. داده­های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس تک و چند متغیری، با استفاده از نرم­افزار SPSS-25 تحلیل شدند.
یافته­ها: نتایج میانگین مؤلفه­های تنظیم شناختی هیجان، افزایش معنی­داری در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه داشت(001/0p<). مداخله شفقت به خود موجب کاهش استفاده از راهبردهای سازش نیافته و افزایش استفاده از راهبردهای سازش یافته در بین آزمودنی ها شده است(001/0p<).
نتیجه‌گیری: مداخله شفقت به خود می‌تواند یک روش مداخله‌ای کارآمد برای تنظیم شناختی هیجان در دانش‌آموزان دارای افکار خودکشی باشد.
 

 این مقاله برگرفته از رساله دکتری روانشناسی تربیتی می‌باشد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افکار خودکشی، تنظیم شناختی هیجان، دانش‌آموزان دختر، مداخله شفقت به خود

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Self-Compassion Intervention on Cognitive Emotion Regulation in Female Students with Suicidal Thoughts
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:Investigating suicide and evaluating intervention programs is essential for designing preventive strategies. Cognitive emotion regulation is an effective factor in reducing suicidal thoughts. The aim of the present study was to investigate the effectiveness of self-compassion intervention on cognitive emotion regulation in female students with suicidal thoughts.
Methods:The present study was a semi-experimental pre-test-post-test study with a control group. The statistical population included all female students in the second year of high school in Khorramabad in the academic year 2024-2025. According to the type of research, the sample size was 15 people in each group, and 30 people were selected using a multi-stage random cluster method and were placed in the experimental and control groups. The data collection tools in this study were the Beck et al. Suicidal Thoughts Questionnaire (1979) and the Garnevsky and Kraij Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (2006). The intervention was self-compassion (Paul Gilbert, 2000), which was implemented for 8 90-minute sessions, once a week, and the control group did not receive any intervention. The data from the study were analyzed using univariate and multivariate analysis of covariance using SPSS-25 software.
Results: The results showed that the average components of cognitive emotion regulation had a significant increase in the experimental group compared to the control group(p<0/001). Self-compassion intervention has reduced the use of maladaptive strategies and increased the use of adaptive strategies among subjects(p<0/001).
Conclusion: Self-compassion intervention can be an effective intervention method for cognitive emotion regulation in students with suicidal thoughts.


 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive Emotion Regulation, Female Students, Elf-Compassion Training, Suicidal Thoughts

نویسندگان مقاله محبوبه پرورده | Mahbobeh Parvardeh
PhD Candidate in Educational psychology, Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

محمد عباسی | Mohammad Abasi
Associate ProfessorDepartment of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

عزت اله قدم پور | Ezatolah Ghadampour
Professor, Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran
استاد گروه روانشناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران


نشانی اینترنتی http://tbj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3334-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان شناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات