این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۴۱-۵۲

عنوان فارسی بررسی همبستگی استرس درک شده با تاب‌آوری در دانشجویان کارشناسی پرستاری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اثرات استرس بر سلامت دانشجویان، به توانایی مقابله آن‌ها بستگی دارد. یکی از راهبردهای مقابله‌ای برای روبه‌رو شدن با شرایط استرس‌زا تاب‌آوری است. با توجه به این که دانشجویان پرستاری تحت تأثیر عوامل استرس‌زای متعددی قرار دارند و از سوی دیگر در برخی از مطالعات تاب‌آوری به عنوان عاملی در سازگاری موفق با تغییرات، توانایی مقاومت در برابر مشکلات و عامل موفقیت در محیط آموزشی مطرح شده است، این مطالعه به منظور بررسی همبستگی استرس درک شده و تاب‌آوری در دانشجویان کارشناسی پرستاری انجام گرفت . روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع همبستگی توصیفی است. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان کارشناسی پرستاری سال اول تا چهارم دانشکده پرستاری - مامایی تهران در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل می‌دادند . حجم نمونه 309 نفر برآورد گردید . نمونه‌های مورد پژوهش به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های استرس درک شده و تاب‌آوری می‌باشد. از آزمون‌ه ای آماری تی‌مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در نرم‌افزار SPSS v.14 برای تحلیل داده‌ها استفاده گردید . یافته‌ها : نتایج نشان داد تقریباً همه دانشجویان کارشناسی پرستاری (3/99%) سطح استرس درک شده را در حد متوسط و بالاتر گزارش کرده‌اند . یافته‌ها نشان داد بین استرس درک شده و تاب‌آوری همبستگی آماری معنادار و معکوس وجود دارد (38/0-= r و 001/0 p £ ) . نتیجه‌گیری: با توجه به همبستگی معنادار و معکوس استرس درک شده با تاب‌آوری در دانشجویان کارشناسی پرستاری، آموزش راهبردهای مدیریت استرس از جمله افزایش تاب‌آوری در طول برنامه 4 ساله به شکل کارگاه‌های آموزشی و ایفای نقش و سایر روش‌های نوین آموزشی برای آماده کردن آن‌ها جهت ورود به عرصه کار و خدمت در نظام سلامت ضروری به نظر می‌رسد .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس درک شده، تاب‌آوری، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی Relationship between Perceived Stress with Resilience among Undergraduate Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: The effect of perceived stress on students’ health depends on their coping abilities. Resilience is a coping strategy for dealing with the stress. The aim of this study was to determine the relationship between the perceived stress with resilience in undergraduate nursing students . Methods & Materials: In this cross-sectional study, 309 undergraduate nursing students of Tehran University of Medical Sciences were selected during the first semester of 2012-2013 using the stratified sampling method. Data were collected using the Perceived stress scale and the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). The data were analyzed using descriptive and inferential statistics in the SPSS-14 . Results: Findings revealed that most of the students (99.3%) had a moderate or high perceived stress. There was a statistically significant relationship between the perceived stress with the resilience (P £ 0.001, r=-0.38) . Conclusion: The school of nursing should provide facilities and opportunities for students in their 4-year educational program to learn stress management strategies including increasing resilience ability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله perceived-stress, resilience, nursing students

نویسندگان مقاله فرزانه پورافضل | farzaneh pourafzal
سایر


نعیمه سیدفاطمی | naiemeh seyedfatemi
گروه آموزشی روان پرستاری ن
گروه آموزشی روان پرستاری

مهرنوش اینانلو | mehrnoosh inanloo
گروه آموزشی روان پرستاری


حمید حقانی | hamid haghani
دانشکده مدیریت و اطلا ع رسانی پزشکی



نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات