این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مرور نظام مند مطالعات رتبه بندی های دانشگاهی در آموزش عالی ایران؛چالش ها و راهکارهای ارتقاء رتبه
چکیده فارسی مقاله

هدف: هدف از این پژوهش مرور نظام مند مطالعات رتبه بندی های دانشگاهی در آموزش عالی ایران و ارائه تصویری کلی از چالش های دانشگاه های ایرانی در نظام های رتبه بندی آکادمیک بین المللی و راهکارهایی برای بهبود و ارتقاء جایگاه و رتبه دانشگاه ها بود.

یافته ها: در تحلیل چالش های دانشگاه های ایرانی در رتبه بندی های بین المللی،یافته ها حاکی از چالش ها در شش مقوله عدم تطابق نظام‌های رتبه‌بندی با شرایط بومی ایران، ضعف دانشگاه های ایرانی در انتشار اینترنتی، مشکلات مربوط به شاخص ها، مشکلات ساختاری، مستندسازی و وظایف دانشگاه دسته بندی گردیده است.همچنین راهکارهای ارائه شده در چهار مقوله آموزش و پژوهش، ساختاری و سازمانی، مستند سازی علمی و وبومتریک طبقه بندی شده اند.

نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد که دانشگاه های ایرانی در زمینه رتبه بندی های بین المللی با چالش های متعددی مواجهند که هم زمینه درونی داشته و هم زمینه بیرونی لذا بهره گیری از راهکارهای ارائه شده و نیز بازاندیشی وشناخت عوامل دخیل در کسب رتبه، می تواند در موفقیت و ارتقاء جایگاه موثر باشد.

 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله  رتبه بندی آکادمیک،آموزش عالی،دانشگاه،آموزش عالی ایران

عنوان انگلیسی University Rankings in Iran's Higher Education;Challenges and Strategies for Ranking Improvement: A Systematic Review of Studies
چکیده انگلیسی مقاله

Objective: The porpuse of this research was to conduct a systematic review of studies on university rankings in Iran's higher education to provide an overview of the challenges faced by Iranian universities in international academic ranking systems and propose strategies for improving and enhancing the position and ranking of these universities.

 

Method: The research was conducted using a qualitative method of systematic review.            relevant researches were collected through electronic searches of the keywords "academic ranking" and "higher education" in the scientific databases of the Scientific Information Center of SID, and Noormags, covering the time period from 1385 to 1403 (in the Persian calendar, approximately 2006/2007 to 2024/2025). The process of identification, screening, eligibility, and inclusion of the sample for study was carried out through the PRISMA protocol. In the conducted searches, 35 studies were identified for systematic review, and after removing duplicates and the performed screenings, a final total of 35 research studies that meet the inclusion criteria were analyzed.

Results: In the analysis of the challenges faced by Iranian universities in international rankings, the findings showed that the challenges in ranking Iranian universities are categorized into 6 areas: incompatibility of ranking systems with the local conditions of Iran, weaknesses of Iranian universities in online publishing, problems related to indicators, structural problems, documentation, and university responsibilities. Furthermore, the proposed strategies are collected into 4 categories: education and research, structural and organizational aspects, scientific documentation, and webometrics.

Conclusion: the results showed that Iranian universities faced multiple challenges in international rankings which originate from both internal and external contexts,therefore rethinking and recognize the factors involved in achieving rank,can be effective in success and enhancement of position.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Ranking, Higher Education, University, Higher Education in Iran

نویسندگان مقاله امیر اکبری سرچقائی | amir akbarisarcheghaei


جمال سلیمی | jamal salimi



نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-2276-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات