این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیق در عملیات در کاربردهای آن، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۵۳-۶۷

عنوان فارسی تعیین شاخص تاثیرگذاری دانش آموز در کلاس درس با کمک نظریه بازی
چکیده فارسی مقاله یادگیری مشارکتی به‌ عنوان یک روش آموزشی اثربخش، نیازمند ابزارهای دقیق برای سنجش تاثیر فردی است. در این پژوهش الگوی جدیدی از یادگیری مشارکتی ارایه شده است  که در آن دانش‌آموزان در یک ساختار سلسله‌مراتبی تعامل می‌کنند. با تبدیل این الگو  به‌ یک بازی همکارانه و تعریف تابع مشخصه مبتنی بر تبادلات علمی، ارزش بانژاف به‌عنوان شاخص کمی تاثیر محاسبه می‌شود. نتایج پیاده‌سازی روی کلاس‌های فرضی نشان می‌دهد که مقادیر بانژاف به‌ دقت بازتاب‌دهنده‌ نقش عملی دانش‌آموزان در شبکه مشارکتی هستند. این چارچوب، مبنای ریاضی معتبری برای طراحی سیستم‌های ارزیابی عینی در محیط‌های آموزشی فراهم می‌کند.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظریه بازی‌، یادگیری مشارکتی، بازی‌های همکارانه، ارزش بانژاف ، روش‌های تدریس فعال

عنوان انگلیسی Determining the Student Effectiveness Index in the Classroom by Game Theory
چکیده انگلیسی مقاله Collaborative learning, as an effective educational method, requires precise tools for individual impact assessment. This study proposes a novel model of collaborative learning where students interact within a hierarchical structure. By transforming this model into a cooperative game with a characteristic function based on knowledge exchange, the Banzhaf value is computed as a quantitative influence index. Implementation results on simulated classrooms demonstrate that Banzhaf values accurately reflect students' practical roles in the collaborative network. This framework provides a mathematically rigorous basis for designing objective evaluation systems in educational environments.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Game Theory, Collaborative Learning, Cooperative Games, Banzhaf Value, Active Teaching Methods.

نویسندگان مقاله یونس کردوندی | Y. Kurdvandi
Department of Mathematics and Computer Sciences, Shahed University, Tehran, Iran
دانشگاه شاهد، گروه ریاضی، تهران، ایران

حمیدرضا نویدی | H. Navidi
Department of Mathematics and Computer Sciences, Shahed University, Tehran, Iran
دانشگاه شاهد، گروه ریاضی، تهران، ایران

احمد کمندی | A. Kamandi
Department of Mathematics, University of Science and Technology of Mazandaran, Behshahr, Iran
دانشگاه علم و فناوری مازندران، گروه ریاضی، مازندران، بهشهر، ایران


نشانی اینترنتی http://jamlu.liau.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-481-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات