این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
حیات
، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۱-۹
عنوان فارسی
تأثیر انحراف فکر بر واکنشهای رفتاری درد حین بازکردن راه وریدی در کودکان ۶-۴ سال
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: طبق تعریف انجمن بینالمللی درد، درد یک تجربه حسی و روانی ناخوشایند است که با آسیب احتمالی یا واقعی بافت در ارتباط است. هرگونه فعالیت که کودک را از تمرکز به درد باز دارد، میتواند برای کاهش درد مورد استفاده قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر انحراف فکر بر واکنشهای رفتاری درد حین بازکردن راه وریدی در کودکان 6-4 ساله انجام یافته است. روش بررسی: این کارآزمایی بالینی در مورد کودکان مراجعهکننده به بیمارستان قدس شهر قزوین از ابتدای تیرماه تا پایان آذرماه سال 1388 انجام گرفته است. تعداد 60 کودک با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو بخش ویژگیهای فردی و مقیاس واکنشهای رفتاری ناشی از درد FLACC بود. در گروه آزمون قبل از بازکردن راه وریدی به کودک درباره نحوه فشار دادن توپ کوچک و نرم (به عنوان تکنیک انحراف فکر) در طول بازکردن راه وریدی آموزش داده شد و واکنشهای رفتاری ناشی از درد با استفاده از ابزار FLACC تعیین شد. در گروه شاهد هیچ مداخلهای انجام نگرفت. برای بررسی همسانی گروهها از نظر مشخصات فردی و مقایسه واکنشهای رفتاری در دو گروه از آزمونهای کایدو، تیمستقل و کولموگروف اسمیرنوف در سطح معناداری 05/0>p استفاده گردید. یافتهها: دو گروه آزمون و شاهد از نظر ویژگیهای فردی همسان بودند (05/0p>). از نظر شدت درد، در گروه آزمون 3/63% کودکان دارای درد خفیف و هیچ کودکی درد شدیدی را گزارش نکرد و در گروه شاهد 0/50% کودکان دارای درد خفیف و 3/33% کودکان درد شدید حین بازکردن راه وریدی گزارش کردند. میانگین نمرات واکنش رفتاری ناشی از درد در دو گروه آزمون و شاهد با هم تفاوت معناداری داشتند (001/0>p). نتیجهگیری: انحراف فکر با استفاده از فشار دادن یک توپ کوچک نرم به عنوان تکنیک غیردارویی مؤثر، ارزان قیمت و در دسترس جهت کاهش واکنشهای رفتاری درد حین بازکردن راه وریدی در کودکان مؤثر میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of Distraction on Children's Behavioral Responses to Pain During IV Catheter Insertion
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aim: Pain is an unpleasant experience related to potential or actual tissue damage. Distraction is an effective technique to control pain. This study aimed to examine the effect of pressing a small soft ball during intravenous catheter insertion on pain related behavioral responses of children. Methods & Materials: A randomized clinical trial study was conducted in surgical ward of the Qods hospital in Qazvin, Iran in 2010. Sixty children aged 4-6 were selected through a simple randomized sampling method. The children were allocated into two equal intervention and control groups. Data were collected using the FLACC scale. In the intervention group, children were asked to press a soft ball during IV catheter insertion. The researcher marked the FLACC during the procedure. In the control group, no distraction was made during the IV catheter placement. The data were analyzed using descriptive statistics, independent-sample t-test, Chi square at P< 0.05. Results: There was no significant difference between the two groups in terms of demographic variables including gender, birth order, race, age and type of disease. In the intervention group, none of the children experienced severe pain during IV catheter insertion and 63.3% of the children had moderate pain. In the control group, 50.0% of children had moderate pain and 23.3% of them experienced severe pain during IV catheter insertion. There was a significant difference in perceived pain between the children of two groups (P< 0.001). Conclusion: Distraction is an effective, non-expensive, and easy-to-access technique to control and reduce pain in children during IV catheter placement. This study showed that distraction through pressing a soft ball was effective in reducing the behavioral responses of pain in children who underwent IV catheter placement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
distraction,behavioral,pain,IV placement,children
نویسندگان مقاله
طاهره صادقی | tahereh sadeghi
ph.d candidate, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دکترای پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمود شمشیری | mahmood shamshiri
ph.d candidate, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دکترای پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نورالدین محمدی | nooredin mohammadi
dept. of intensive care nursing, center for nursing care research, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
عضوعضو مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، استادیار گروه آموزشی پرستاری مراقبت های ویژه دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مهناز شوقی | mahnaz shoghi
ph.d candidate, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دکترای پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-9&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات