این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۴۷-۶۰

عنوان فارسی تأثیر به‌کارگیری برنامه انگیزشی طراحی شده مبتنی بر «نظریه انتظار» توسط سرپرستاران بر رضایت بیماران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: جهت ارتقای رفتار و عملکرد حرفه‌ای پرستاران ضرورت دارد که برنامه‌های انگیزش‌دهی توسط مدیران پرستاری به کار گرفته شود، تا از این طریق پرستاران بتوانند مراقبت‌های بهتری ارایه دهند و در نهایت، رضایت بیماران افزایش یابد. این مطالعه با هدف تعیین میزان تأثیر به‌کارگیری برنامه انگیزشی طراحی شده مبتنی بر «نظریه انتظار» توسط سرپرستاران بر رضایت بیماران انجام یافته است. روش بررسی: پژوهش حاضر یک تحقیق نیمه تجربی است که در بخش‌های داخلی و جراحی در دو گروه، در دو بیمارستان آموزشی استان زنجان و در دو مرحله قبل و بعد از مداخله در سال 1390 انجام یافته است. داده‌ها از طریق پرسشنامه رضایت بیماران گردآوری شد. روش نمونه‌گیری بیماران غیرتصادفی (40=n) بوده و بیماران دارای ویژگی‌های مشابه در هر دو گروه و در دو مرحله زمانی بودند. مداخله، برنامه طراحی شده مبتنی بر نظریه انگیزشی انتظار بود که به مدت 5 ماه در گروه آزمون طی مراحل ذیل اجرا شد: 1- تعیین انتظارات مدیران پرستاری از پرستاران، تعیین پاداش‌های با ارزش از دیدگاه پرستاران، تشکیل کمیته مدیریت پاداش و کمیته بهسازی مدیران پرستاری، تهیه چک لیست‌های ارزشیابی عملکرد پرستاران، بهسازی پرستاران طبق انتظارات مدیران. 2- اجرای برنامه: اجرای استانداردهای مراقبت پرستاری و آموزش به بیمار توسط پرستاران، ارزشیابی عملکرد ماهانه پرستاران توسط سرپرستاران و با مشارکت سایر اعضای کمیته مدیریت پاداش، تعیین میزان پاداش‌ها براساس نتایج حاصل از ارزشیابی عملکرد، پاداش‌دهی به پرستاران دارای عملکرد مطلوب در پایان هر ماه در طی برگزاری مراسم اعطای پاداش. داده‌ها با استفاده از برنامه SPSS v.16 و آزمون‌های توان دوم کای، تی‌مستقل و من‌ویتنی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: بیماران در دو گروه و در قبل و بعد از مداخله از نظر ویژگی‌های فردی با یگدیگر همسان بودند (05/0p>). آزمون تی‌مستقل تفاوت معناداری را بین رضایت بیماران دو گروه در مرحله بعد از مداخله نشان داد (05/0p<). در حالی که این تفاوت در قبل از مداخله در دو گروه، دیده نشد (05/0p>). نتیجه‌گیری: برنامه طراحی شده مبتنی بر نظریه انگیزشی انتظار دارای گام‌های اجرایی بسیار روشن برای به‌کارگیری این نظریه است که می‌تواند راهنمای عملی برای مدیران پرستاری باشد. استفاده از آن برای بهبود رضایت بیماران پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزش‌دهی،پرستار،سرپرستاران،رضایت بیماران،نظریه انتظار

عنوان انگلیسی Effect of Implementation of Motivational Program Based on “Expectancy Theory” by Head Nurses on Patients’ Satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Implementation of the motivational program by nurse managers can improve nurses&apos performance and behaviour, provide better care for patients, and promote patients&apos satisfaction. This study aimed to determine the effect of implementation of the motivational program designed using "Expectancy Theory" by head nurses on patients&apos satisfaction. Methods & Materials: This was a quasi-experimental study conducted in medical and surgical units of two hospitals in Zanajn in 2011. Data were gathered using a patient satisfaction questionnaire. The reliability of the questionnaire was confirmed (α=0.72). Fourty participants were selected and allocated in two study groups. The groups were matched for some variables before the intervention. The motivational program was implemented in the intervention group for five months. The program had two designing and implementation phases including: 1) determining nurse managers&apos expectancies from nurses, assessing nurses&apos attitudes about valuable rewards, founding reward management committee and management improvement committee, and providing evaluation checklists for nurses&apos performance 2) implementing standards of nursing care and patient education by nurses, monthly evaluation of nurses by head nurses and collaborative members of the reward management committee, determining level of rewards based on the results of nurses&apos performance evaluation, and giving reward to nurses at the end of each month in a reward ceremony. Data were analyzed using the Paired t-test, Independent t-test, Mann-Whitney, and Chi-squared in the SPSS v.16. Results: There were no significant differences between the two groups at baseline dealing with the demographic variables. The results showed that patients satisfaction was significantly higher in the intervention group after the intervention (P< 0.05). Conclusion: This motivational program designed based on the "expectancy theory" has clear steps to be implemented among nurses and can be used as a practical guide by nurse managers to improve patients&apos satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله افسانه محمدی | afsaneh mohammadi
msc. in nursing
کارشناس ارشد پرستاری

زهره ونکی | zohreh vanaki
dept. of nursing, school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشیار گروه آموزشی پرستاری دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

اشرف محمدی | ashraf mohammadi
msc. in nursing
کارشناس ارشد پرستاری


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-13&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات