این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۶۹-۸۰

عنوان فارسی ارتباط موازنه تصمیم‌گیری ناشی از منافع و موانع درک شده با مراحل تغییر فعالیت جسمی در دانش‌آموزان دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: منافع و موانع درک شده نسبت به فعالیت جسمی از عوامل شناختی است که انجام و یا عدم انجام فعالیت جسمی را تعیین می‌کند. موازنه تصمیم‌گیری بر اهمیت ادراکات مثبت و منفی فرد در مورد نتایج رفتار یا تغییر رفتار تأکید دارد. هدف این مطالعه تعیین ارتباط منافع و موانع درک شده و موازنه تصمیم‌گیری با مراحل تغییر فعالیت جسمی در دانش‌آموزان دبیرستانی بوده است. روش بررسی: جمعیت مورد مطالعه این پژوهش مقطعی دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در دبیرستان‌های شهر بندرعباس در سال تحصیلی 91-1390 بودند. تعداد نمونه 400 نفر بود، نمونه‌گیری به صورت تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انجام یافت. در این مطالعه از پرسشنامه مراحل فعالیت فیزیکی و مقیاس منافع/ موانع ورزش استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های مجذور کای، t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و روند خطی در نرم‌افزار آماری SPSS v.16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری 05/0p< در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین سن افراد مورد بررسی 1/1±9/15 سال و 8/51% آن‌ها پسر و 2/48% دختر بودند. در کل 2/49% از دانش‌آموزان دارای فعالیت فیزیکی منظم بودند. 15% افراد در مرحله پیش از قصد، 8/15% در مرحله قصد، 20% در مرحله آمادگی، 8/15% در مرحله عمل و 4/33% در مرحله حفظ و نگه‌داری فعالیت جسمی قرار داشتند. آزمون روند خطی برای منافع و موانع درک شده و موازنه تصمیم‌گیری معنادار بود (001/0>p). بر این اساس با پیشرفت افراد از مرحله پیش از تفکر تا مرحله حفظ و نگه‌داری، منافع درک شده و موازنه تصمیم‌گیری افزایش و بالعکس موانع درک شده نسبت به ورزش به صورت خطی کاهش می‌یافت. نتیجه‌گیری: نظر به این که نتایج این مطالعه نشان داد پیشرفت مراحل تغییر در دانش‌آموزان همسو با افزایش منافع درک شده و کاهش موانع درک شده فعالیت فیزیکی است، لذا توصیه می‌شود آموزش‌های لازم جهت پیشرفت مراحل تغییر دانش‌آموزان در خصوص فعالیت فیزیکی صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relationship between Perceived Benefits/Barriers and Decisional Balance with Stages of Change for Physical Activity among High School Students in Bandar Abbas
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: This study aimed to assess relationship between perceived benefits/barriers and decisional balance with stages of change for physical activity among high school students in Bandar Abbas, Iran. Methods & Materials: This cross-sectional study was conducted in high schools of Bandar Abbas, in the south of Iran. A total of 422 high school students were selected. Twenty two participants did not fill out questionnaires completely. A total of 400 questionnaires were analyzed (response rate=94.8%). The perceived benefits/ barriers to exercise and decisional balance were assessed using the Exercise Benefits/Barriers Scale and stages of change were assessed using the Physical Activity staging. Data were analyzed in the SPSS v.16. Results: The mean age of the participants was 15.9 (SD=1.1) ranging from 14 to 18 years. More than half of the participants (51.8%) were male and 48.2% were female. About half of the participants (49.2%) were engaged in regular physical activities. Fifteen per cent of the participants in the precontemplation stage, 15.8% in the contemplation stage, 20% in preparation stage, 15.8% in action stage, and 33.4% in maintenance stage for physical activity. From precontemplation stage to maintenance stage, the perceived benefits and decisional balance were increased and the perceived barriers was decreased. Conclusion: The results of this study are in line with the Transtheoretical model. This model can be used as a framework to design interventions for improving physical activity in population.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله تیمور آقاملایی | teamur aghamolaei
dept. of public health, school of health, hormozgan university of medical sciences, bandar abbas, iran
دانشیار گروه آموزشی بهداشت عمومی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)

صدیقه سادات طوافیان | sedigheh sadat tavafian
health education department, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشیار گروه آموزشی آموزش بهداشت دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

امین قنبرنژاد | amin ghanbarnejad
dept. of public health, school of health, hormozgan university of medical sciences, bandar abbas, iran
مربی گروه آموزشی بهداشت عمومی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-15&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات