این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۵، شماره ۳۲، صفحات ۲۷-۴۲
عنوان فارسی
تأثیر روش تدریس بحثگروهی بر مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس بحث گروهی بر مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان ششم ابتدایی شهرستان میبد صورت گرفت. روش تحقیق نیمهآزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. حجم نمونه متشکلاز 32 دانشآموز ششم ابتدایی بود که ازطریق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ مهارتهای اجتماعی و آزمون پیشرفت تحصیلی محققساخته استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مانکوا نشان داد که بین میانگینهای مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری دانشآموزان روش بحث گروهی و سنتی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل آنکوا نشان داد که بین میانگین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، روش بحث گروهی و روش سنتی، تفاوت معنادار وجود دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش بهشیوۀ بحث گروهی نقش پررنگ و بااهمیتی در افزایش مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی و کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روش تدریس بحث گروهی،مهارتهای اجتماعی،مشکلات رفتاری،پیشرفت تحصیلی،
عنوان انگلیسی
The effect of group discussion method on social skills and academic achievement of students in the primary students
چکیده انگلیسی مقاله
This study with the aim of investigating the effect of group discussion method on social skills and Academic achievement in primary six students in City Maybod. The research method is quasi-experimental and it is based on pretest-posttest procedure involving a control group. The sample was composed of 32 students of the sixth grade, the number of students were selected using multi-stage cluster sampling. Data were collected through the social skills questionnaire and researcher-made achievement test. In order to analyze the data, we made use of Covariance Analysis (ANCOVA - ANCOVA) The results of MANCOVA indicated that there is statistically significant differences between the means of social skills and behavioral problems of the students trained through group discussion method and the students trained through traditional method. Also, the results of ANCOVA indicated that there is statistically significant differences between the means of academic achievement of the students trained group discussion method and the students trained through traditional method. Thus, it can be concluded that the group discussion method has a substantial role in increasing students’ social skills and academic achievement and reducing students’ behavioral problems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
روش تدریس بحث گروهی,مهارتهای اجتماعی,مشکلات رفتاری,پیشرفت تحصیلی
نویسندگان مقاله
مهدی برزگر بفرویی |
، دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان
حسنعلی ویسکرمی |
استادیار بخش علوم تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. پردیس علوم انسانی و اجتماعی. دانشگاه یزد
کاظم برزگر بفرویی |
استادیار بخش علوم تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. پردیس علوم انسانی و اجتماعی. دانشگاه یزد
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات