این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۵، شماره ۳۲، صفحات ۱۵۹-۱۸۶

عنوان فارسی مدل علایق شغلی دانش‌آموزان: نقش هوش تحلیلی و موفقیت در درس‌های خاص
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف بررسی نقش هوش تحلیلی در علایق شغلی دانش‌آموزان با میانجی‌گری پیشرفت تحصیلی درس‌های خاص انجام شد. این مطالعه توصیفی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان دبیرستانی رشته‌های ریاضی­، تجربی و انسانی در پایه‌های یازدهم، دوازدهم و پیش­دانشگاهی شهر ارومیه در سال تحصیلی 94-1393 بودند. در مجموع 370 دانش­آموز با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و مقیاس هوش تحلیلی و مقیاس علایق شغلی را تکمیل کردند. میانگین درس‌های اصلی رشته‌ها به‌عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی درس‌های خاص در نظر گرفته شد. داده‌ها به روش‌ تحلیل مسیر تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که هوش تحلیلی اثر مستقیم مثبت و معناداری بر پیشرفت تحصیلی در درس‌های خاص داشت. پیشرفت تحصیلی در درس‌های ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی اثر مستقیم مثبت و معناداری بر همه ابعاد علایق شغلی شامل واقع گرایانه، اجتماعی، جستجوگرایانه، متهورانه، هنرمندانه و قراردادی داشت. پیشرفت تحصیلی در درس‌های معارف اسلامی، عربی، زبان و ادبیات فارسی اثر مستقیم منفی و معناداری بر همه ابعاد علایق شغلی داشت. همچنین هوش تحلیلی اثر غیرمستقیم مثبت و معناداری از طریق پیشرفت تحصیلی در درس‌های ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی بر همه ابعاد علایق شغلی داشت. علاوه بر آن هوش تحلیلی اثر غیر­مستقیم منفی و معناداری از طریق پیشرفت تحصیلی در درس‌های معارف اسلامی، عربی، زبان و ادبیات فارسی­ بر همه ابعاد علایق شغلی داشت. نتایج بر اهمیت تاثیر هوش تحلیلی و پیشرفت تحصیلی در درس‌های خاص بر علایق شغلی دانش‌آموزان دبیرستانی تاکید می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش تحلیلی،علایق شغلی،پیشرفت تحصیلی،درس‌های خاص،

عنوان انگلیسی The model of student's career interests: the role of analytical intelligence and achievement in specific lessons
چکیده انگلیسی مقاله This research aimed to investigate the role of analytical intelligence in the career interests of students with mediated the academic achievement of specific lessons. This study was a descriptive from type of structural equation modeling. The statistical population included all high school students at the mathematical, experimental and humanistic fields of Urmia city in 2014-15 academic years. Totally 370 students were selected by cluster sampling method and completed the analytical intelligence scale and career interests’ scale. The mean of main lessons of fields considered as an indicator of academic achievement of specific lessons. The data were analyzed by structural equation modeling. The findings showed that analytical intelligence has direct positive and significant effect on academic achievement of specific lessons. Academic achievement at the mathematic, physics, chemistry and biology lessons has direct positive and significant effect on all dimensions of career interests such as realistic, social, investigative, enterprising, artistic and conventional. Academic achievement at the islamic studies, arabic, english and persian literature lessons has direct negative and significant effect on all dimensions of career interests. Also, analytical intelligence has indirect positive and significant effect via academic achievement at the mathematic, physics, chemistry and biology lessons on all dimensions of career interests. In addition, analytical intelligence has indirect negative and significant effect via academic achievement at the islamic studies, arabic, english and persian literature lessons on all dimensions of career interests. The results emphasize the importance of the impact of analytical intelligence and academic achievement at the specific lessons on career interests of high school students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هوش تحلیلی,علایق شغلی,پیشرفت تحصیلی,درس‌های خاص

نویسندگان مقاله پریناز کریم زاد حق |
گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران

علی زینالی |
گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات