این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۴۸۱۵-۴۸۴۳
عنوان فارسی
ارزیابی اسلاریسیل رنگی حاوی رنگدانه طبیعی و قیر امولسیونی: مطالعه آزمایشگاهی عملکرد و مشخصههای رنگسنجی
چکیده فارسی مقاله
رویههای رنگی بهمنظور ساماندهی فضاهای شهری (مسیر عبور و مرور دوچرخهسواران و عابران پیاده، خطوط ویژه یا اقدامات کاهش ترافیک) و بهبود دید و ایمنی رانندگی، مورداستفاده گسترده واقع شده است. این مطالعه باهدف بررسی عملکرد و طرح اختلاط اسلاریسیل
رنگی با استفاده از قیر امولسیون و رنگدانههای طبیعی جایگزین فیلر طبیعی انجام شده است. در این خصوص، در مرحله اول ویژگیهای پودرهای رنگی و فیلر طبیعی با آزمایشهای XRF، XRD، BET و FESEM و برهمکنش قیر و فیلر با آزمون FTIR بررسی گردید. در مرحله بعد برای ساخت مخلوطها، از 7 ترکیب رنگی حاوی رنگدانههای پودری قرمز، زرد و آبی (کوچکتر از 075/0 میلیمتر) بهعنوان مصالح جایگزین فیلر طبیعی و در ترکیب با TiO
2
استفاده گردید. ارزیابی و مقایسه نمونههای آسفالتی با آزمایشهای چسبندگی مرطوب، سایش در شرایط مرطوب و چرخ بارگذاری شده-چسبندگی ماسه، چرخ بارگذاری شده-میزان جابهجایی و تعیین مشخصههای رنگی (با دستگاه اسپکتروفوتومتر) صورت گرفت. نتایج نشان داد در میان نمونههای آسفالتی، مخلوط حاوی رنگدانه قرمز دارای مناسبترین عملکرد بوده بهطوری که نسبت به نمونه شاهد سبب افزایش چسبندگی در مدتزمان 30 و 60 دقیقه به ترتیب به میزان 1/8 و 6/7 درصد و کاهش حساسیت رطوبتی مخلوط به میزان 6/27 درصد و کاهش میزان جابهجایی عمودی در برابر بارگذاری ترافیکی به میزان 7/11 درصد گردید. در تعیین مشخصههای رنگی مشخص گردید، استفاده از TiO
2
در مقادیر 1 تا 3 درصد بر ترکیبهای آبی و قرمز و مقدار 1 درصد برای ترکیبهای رنگی زرد مناسب است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رنگدانههای طبیعی،اسلاریسیل رنگی،حساسیت رطوبتی،مقاومت در برابر تغییر شکل،اسپکتروفوتومتر،
عنوان انگلیسی
Evaluation of Pigmented Slurry Seal Containing Natural Pigments and Bitumen Emulsion: Experimental Assessment of Performance and Colorimetry Characteristics
چکیده انگلیسی مقاله
Pigmented surface treatments are widely used to organize urban spaces (
i.e.
, bike and pedestrian lanes, special lanes, or traffic mitigation measures) and improve the visibility and traffic safety. The present study was performed to investigate the performance and mix design of pigmented slurry seal containing bitumen emulsion and natural pigments replacing natural filler. In this respect, first, characteristics of the powdery pigment and natural filler were investigated by means of XRF, XRD, BET, and FESEM analyses, with the bitumen-filler interactions examined through FTIR tests. Next, 7 pigmented compounds containing red, yellow, and blue powdery pigments (particle size smaller than 0.075 mm) combined with TiO
2
were used to partially replace natural filler. Evaluation and comparison of the asphalt samples were performed through wet cohesion test, wet track abrasion test, loaded wheel-sand adhesion test, and loaded wheel-displacement test, with the colorimetric characteristics determined by a spectrophotometer. Results showed that the mixture containing red pigment exhibits the best performance, as compared to other asphalt samples, producing 8.1 and 7.6% higher cohesion than the control sample upon 30 and 60 min of test time, respectively. It further decreased the moisture sensitivity of mixture by 27.6% and vertical displacement under traffic loading by 11.7%. Colorimetric characterization results showed that the use of the TiO
2
led to appropriate results when its dosage was limited to 1 – 3% for the blue and red blends and 1% for the yellow blend.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رنگدانههای طبیعی,اسلاریسیل رنگی,حساسیت رطوبتی,مقاومت در برابر تغییر شکل,اسپکتروفوتومتر
نویسندگان مقاله
حسن زیاری |
پروفسور، گروه مهندسی راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علموصنعت ایران، ایران، تهران
مهدی زال نژاد |
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علموصنعت ایران، ایران
محمدعلی زیاری |
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_181124_3bcc6b9be4d2a0722d02599c82074d48.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات