این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۴۹۱۵-۴۹۳۴

عنوان فارسی ارزیابی میزان ریسک در گذرگاه‌های همسطح ریل و جاده با استفاده از مدل آلکام
چکیده فارسی مقاله سیستم حمل‌و‌نقل ریلی ایمن‌ترین شیوه حمل‌و‌نقل زمینی برای حمل انبوه بار و مسافر  است. یکی از چالش های مهم سیستم حمل و نقل ریلی وقوع  تصادفات در ﺗﻘﺎﻃﻊ ﻫﺎی ﻫﻤﺴﻄﺢ ریﻞوﺟﺎده است. زیر ساخت مورد استفاده در گذرگاه های همسطح ریل و جاده غالبا بصورت یکی از گزینه های زیرگذر،  روگذر و یا تقاطعات همسطح است. در حال حاضر گذرگاه های همسطح در ایران با استفاده از شاخص ریسک IP1   اولویت بندی می شوند. در این تحقیق، روش‌های مختلف ارزیابی ریسک در گذرگاه های همسطح ریل و جاده در کشورهای مختلف بررسی شده است و سپس با بررسی داده‌های راه‌آهن ایران و شرایط موجود زیر ساخت ها در گذرگاه های همسطح و همچنین سوانح رخ داده در ده سال اخیر در این گذرگاه ها،  عوامل اصلی وقوع سوانح شناسایی شده است. از مسائل مهم در تعیین ریسک،  شناسایی روش‌های مناسب ارزیابی ریسک و بکار گیری روش مناسب میباشد، لذا با استفاده از روش آلکام2 که اولین بار در کشور استرالیا معرفی شده است،  میزان ریسک در تقاطع‌های همسطح راه آهن ایران بر اساس هر منطقه ارزیابی و محاسبه شده است. از آنجایی که روش آلکام علاوه بر درنظر گرفتن مشخصه‌های فیزیکی گذرگاه،  عامل مواجهه و پیامد را برای اولویت‌بندی گذرگاه‌ها در نظر می‌گیرد،  در نتیجه روش پیشنهادی منجر به محاسبه عدد ریسک و اولویت‌بندی دقیق تر تقاطع‌ها می‌گردد. بر اساس یافته های این تحقیق، در بین گذرگاه های مورد بررسی،  یک تقاطع در خراسان (شهید مطهری-فریمان) و 5 تقاطع در ناحیه تهران به ترتیب: پیشوا-ورامین،  بهرام-ورامین،  ری-بهرام،  تپه سفید-تهران و  ورامین-پیشوا بیشترین عدد ریسک را دارند و می‌توان این گذرگاه را به عنوان پر خطرترین گذرگاه همسطح ریل و جاده در ایران نامید. در نهایت با توجه به شرایط موجود در مناطق پر‌ ریسک و با در نظر گرفتن علل اصلی وقوع سوانح در این مناطق به ارائه‌ راهکارهایی جهت کاهش ریسک پرداخته شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تقاطع همسطح،راه‌آهن،ایمنی،ریسک،آلکام،

عنوان انگلیسی Assessing the level of risk in rail and road level crossings using ALCAM model
چکیده انگلیسی مقاله Rail transportation system is the safest mode of ground transportation for mass transportation of goods and passengers. One of the important challenges of the rail transportation system is the occurrence of accidents at level crossings. The infrastructure used in rail and road level crossings is often one of the options of underpasses, overpasses or level crossings. Currently, level crossings in Iran are prioritized using the IP (Identification and Prioritization) risk index. In this research, different methods of risk assessment in rail and road level crossings in different countries have been investigated, and then by examining the data of the Iranian Railways and the existing conditions of the infrastructures in the level crossings, as well as the accidents that have occurred in the last ten years in this crossing, the main causes of accidents have been identified. One of the important issues in risk determination is identifying the appropriate risk assessment methods and using the appropriate method. Therefore, by using ALCAM (Australian Level Crossing Assessment Model) method, which was introduced for the first time in Australia, the level of risk in Iranian railway level crossings has been evaluated and calculated based on each region. Since AlCAM's method, in addition to considering the physical characteristics of the crossing, considers the exposure factor and the outcome for prioritizing the crossings, as a result, the proposed method leads to the calculation of the risk number and more accurate prioritization of intersections. According to the findings of this research, among the investigated crossings in Iran, there is one crossing in Khorasan district (Shaheed Motahari-Fariman) and 5 crossing in Tehran district that is: Pishva-Varamin; Bahram-Varamin; Ray-Bahram; Tapeh Sefid-Tehran and Varamin-Pishva had the highest number of risks and this crossing can be called as the most dangerous rail and road level crossing in Iran. Finally, according to the existing conditions in high-risk areas and considering the main causes of accidents in these areas, solutions have been provided to reduce the risk.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تقاطع همسطح,راه‌آهن,ایمنی,ریسک,آلکام

نویسندگان مقاله فرزانه محمدی کیان |
کارشناس ارشد، گروه مهندسی ایمنی در راه آهن، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، ایران

حمیدرضا احدی |
استادیار، گروه مهندسی حمل و نقل ریلی، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_213833_b2656b4813a1ba22e6adf0cf3dec111a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات