این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۵۱۷-۵۲۸
عنوان فارسی
زمان بندی فرود و پرواز هواپیماها بر روی باندها با در نظر گرفتن محدودیت در تعداد مکان استقرار هواپیما
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله، به مسئله زمانبندی فرود و پرواز هواپیماها به صورت همزمان بر روی چندین باند با در نظرگرفتن محدودیت در تعداد مکان های استقرار هواپیما (Parking space) با تابع هدف کمینهسازی دیرکرد وزنی کل پرداخته میشود. این قبیل مسائل در قالب زمانبندی ماشینها همراه با زمان آمادگی (Ready time)، زمان هدف (Target time) و زمان ضربالعجل (Deadline)، مدلسازی میشود. به منظور اجتناب از پدیدهی ارتعاش ناشی از فرود یا پرواز هواپیماها (Wake-vortex effects)، بازه زمانی مشخصی را بعد از فرود و پرواز هواپیماها در نظر میگیرند. نظر به احتمال رخداد چنین محدودیتهایی در پارهای از اوقات در فرودگاهها، با هدف برنامهریزی در رویارویی هر چه بهتر با چنین مسائلی، مدل برنامهریزی عدد صحیح مختلط (MIP) ارائه میشود. در این مقاله، از الگوریتم فراابتکاری کرم شبتاب (Firefly algorithm) برای حل مدل استفاده میشود. در نهایت، عملکرد این الگوریتم پیشنهادی با استفاده از مجموعهای مسائل معیار، مورد ارزیابی قرار میگیرد که رضایتبخش بودن عملکرد الگوریتم را نشان میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زمانبندی فرود و پرواز هواپیماها، زمانهای جداسازی وابسته به توالی، مکان استقرار هواپیما، الگوریتم کرم شب تاب،
عنوان انگلیسی
Departure-Arrival Aircraft Scheduling on Runways Considering a Number of Parking Spaces
چکیده انگلیسی مقاله
This study considers a scheduling problem of combined arrival-departure aircrafts over multiple runways with a number of a parking spaces constraint that minimizes the total weighted tardiness. This phenomenon is modelled as a parallel machine scheduling problem with unequal ready time, target time and dead line. Additionally, sequence-dependent separation times on each runway are considered to prevent the dangers associated with wake vortex effects. Considering occasional occurrence of such restrictions at airports as well as planning a better deal with such issues, a mixed-integer programming (MIP) model is presented and solved by Lingo software to show its validity. A meta-heuristic algorithm, namely firefly algorithm (FA), is proposed to achieve acceptable results in a reasonable time.The performance of the proposed FA is evaluated through a comprehensive benchmark of instances. Furthermore, the computational results show that the performance of the proposed FA is satisfactory in terms of computational time compared with Lingo. Finally, the conclusion is provided.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Departure-arrival aircraft scheduling, sequence-dependent separation times, parking space, Firefly Algorithm
نویسندگان مقاله
سعید صائمی |
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
رضا توکلی مقدم |
استاد، دانشکده مهندسی صنایع، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
حامد نوذری |
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
پانته آ ملکی مقدم |
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_48583_fbbda6eaeb9eebd14d91ef81f09b9097.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات