این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی عمران مدرس، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۱۸۵-۲۰۱

عنوان فارسی ارائه روش جدیدی برای تشخیص خسارت‌های جزئی در پایه پل‌های مستقیم با استفاده از منحنی‌های شکنندگی نیروهای هارمونیک
چکیده فارسی مقاله با توجه به افزایش سن پل‌ها، تبیین و استفاده از روش‌های مؤثر شناسایی خسارت جزئی به کمک سیستم‌های پایش سلامت از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند چراکه امکان بازسازی آسیب‌ها را قبل از افزایش خسارت مهیا می‌کنند از اهداف اصلی این مقاله، ارائه روشی مؤثر و کارآمد جهت پایش سلامت و تشخیص خسارت جزئی در پایه پل مستقیم با استفاده از منحنی‌های شکنندگی نیروهای هارمونیک و ارائه معیاری جهت نمایش همبستگی منحنی‌های شکنندگی در حالت‌های سالم و آسیب‌دیده می‌باشد و برای دستیابی به این اهداف یک مدل کامل پل مستقیم که شامل 8 پایه که هرکدام به ارتفاع 10 متر و عرشه آن شامل 5 دهانه که طول هر دهانه 15 متر و طول کلی عرشه 75 متر در نرم‌افزار تخصصی طراحی پل، CSI Bridge مدل‌سازی و در ادامه صحت سنجی شده است. جهت مشخص شدن آسیب‌پذیرترین ستون جهت مدل‌سازی آسیب جهت عملیات پایش سلامت، سه رکورد زلزله متناسب با خاک محل ساختگاه به‌صورت متوالی به مدل اعمال شدند و با بررسی کاهشی که درشیب نمودارهای ممان-چرخش ایجادشده بود، میزان آسیب رخ‌داده در پایین ستون تشخیص داده شد و درنهایت مشخص شد که پایه‌های میانی بیشتر مستعد آسیب‌های لرزه‌ای بودند و عملیات پایش سلامت روی یکی از ستون‌های میانی انجام شد. جهت ترسیم منحنی‌های شکنندگی نیروهای هارمونیک ابتدا نیروهای هارمونیک به بالای ستون اعمال شدند و سپس چرخش‌های ایجادشده که در پایین ستون اندازه‌گیری شدند و با توجه به داده‌های به‌دست‌آمده و با استفاده از روابط مربوطه، منحنی‌های شکنندگی رسم شدند و شاخص شدت بیشینه‌ی نیرو و شاخص خسارت چرخش رخ‌داده در پایین ستون و سطح عملکرد تعریف‌شده‌ی فراگذشت از حالت خطی از مشخصات این منحنی‌های شکنندگی می‌باشند و برای رسم منحنی شکنندگی در حالت آسیب‌دیده نیز ابتدا نیروی زلزله موردنظر به پل اعمال شد و سپس نیروهای هارمونیک به بالای ستون موردنظر اعمال شدند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهند که منحنی‌های شکنندگی نیروهای هارمونیک با توجه به مشخصات تعریف‌شده، در حالت‌های سالم و آسیب‌دیده جزئی به‌خوبی رسم شده‌اند و آسیب‌های جزئی با شدت‌های مختلف، به‌درستی تشخیص داده‌شده‌اند. جهت بررسی همبستگی منحنی‌های شکنندگی نیروهای هارمونیک در دو حالت آسیب‌دیده و سالم نیز دو معیار جدید PCOMAC و PDI معرفی شدند که نتایج این مقاله نشان می‌دهند که معیار PCOMAC معیار بسیار مناسبی جهت بررسی همبستگی منحنی‌های شکنندگی نیروهای هارمونیک می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پایش سلامت،تشخیص خسارت،پایه‌های پل،منحنی‌های شکنندگی،

عنوان انگلیسی A new method for damage detection minor damages in the piers of straight bridges using fragility curves of harmonic forces
چکیده انگلیسی مقاله Due to the increase in the age of bridges, the explanation and use of effective methods for detecting partial damage with the help of health monitoring systems are crucial since they provide the conditions for repairing the damage before the damage increases. One of the primary goals of this article is to provide an effective and efficient method for health monitoring and detect partial damage in the pier of a straight bridge using fragility curves of harmonic forces, and provide a criterion to show the correlation of fragility curves in healthy and damaged states. To achieve these goals, a complete model of a straight bridge that includes 8 piers, each 10 meters high and its deck includes 5 openings, the length of each is 15 meters, and the total length of the deck of 75 meters was modeled in the CSI Bridge software, and then, was validated. To detect the most vulnerable column for damage modeling for health monitoring operations, three earthquake records corresponding to the soil of the construction site were successively applied to the model. By examining the decrease in the slope of the moment-rotation graphs, the level of damage that occurred at the bottom of the column was detected. Finally, it was found that the middle piers were more prone to seismic damage and health monitoring operations were performed on one of the middle columns. To draw the fragility curves of harmonic forces, harmonic forces were first applied to the top of the column, and then, the rotations created at the bottom of the column were measured. Based on the obtained data and using the relevant relations, the fragility curves were drawn. The index of the maximum intensity of force, the index of rotation damage that occurred at the bottom of the column, and the defined performance level of exceedance from the linear state are the characteristics of these fragility curves. To draw the fragility curve in the damaged state, the desired earthquake (seismic) force was first applied to the bridge, and then, harmonic forces were applied to the top of the desired column. The results of this study revealed that the fragility curves of harmonic forces have been drawn well in healthy and partially damaged states according to the defined characteristics, and partial damages with different intensities have been correctly detected. To examine the correlation of the fragility curves of harmonic forces in both damaged and healthy states, two new criteria PCOMAC and PDI were introduced. The results of this article indicate that the PCOMAC criterion is very suitable for examining the correlation of fragility curves of harmonic forces.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پایش سلامت,تشخیص خسارت,پایه‌های پل,منحنی‌های شکنندگی

نویسندگان مقاله محمد محمدی |
دانشگاه تربیت مدرس

فرهاد دانشجو |
دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی https://mcej.modares.ac.ir/article_12679_25cbac95acd6619aa58a022468d60455.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات