این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مهندسی عمران مدرس
، جلد ۲۲، شماره ۶، صفحات ۱۷۹-۱۹۳
عنوان فارسی
مطالعه آزمایشگاهی تاثیر سطوح مختلف پیشتنیدگی پیچها در عملکرد اتصالات پیچی ورق انتهایی تحت اثر بارگذاری چرخهای
چکیده فارسی مقاله
اتصالات پیچی ورق انتهایی یکی از انواع اتصالاتی است که با رعایت ضوابطی از جمله ایجاد پیشتنیدگی کافی بر اساس آییننامه سازههای فولادی، به عنوان اتصالات از پیشتایید شده در قابهای خمشی فولادی قابل استفاده هستند. در این تحقیق، با استفاده از سه اتصال پیچی ورق انتهایی، اثرات مقادیر مختلف پیشتنیدگی در پیچها به صورت آزمایشگاهی تحت پروتکل بارگذاری چرخهای
SAC
مورد مطالعه قرار گرفته است
.
میزان پیشتنش پیچ با ضریب
α
تعریف شده است
.
نمونه اول که پیچها صرفا سفت شدهاند و پیشتنیدگی ندارند، بست اولیه نامیده میشود. نمونه دوم و سوم که پیشتنیدگی در حد آییننامه و فراتر از آن تا حد نهایی تنش پیچ ایجاد میشود، به ترتیب بست ثانویه و بست ثانویه کامل نامیده میشود. پارامترهایی از قبیل ظرفیت خمشی، انرژی جذب شده، سختی اولیه، شکل پذیری و تغییرات کرنش در پیچهای اتصال برای پیشتنیدگیهای مختلف پیچها ارزیابی شده است. نتایج نشان
میدهد افزایش ظرفیت خمشی و استهلاک انرژی در بست اولیه نسبت به بست ثانویه به ترتیب به میزان 27 و 23 درصد میباشد، در حالیکه در بست ثانویه کامل نسبت به بست ثانویه به ترتیب 11 و 9 درصد افزایش یافته است. آغاز تغییر شکلهای فرا ارتجاعی به علت افزایش پیشتنیدگی در دورانهای کوچکتر پدیدار شده و محدوده تغییر شکلهای غیر الاستیک و به دنبال آن، شکلپذیری اتصال افزایش مییابد.
مقایسه نمونهها حاکی از این است که اتصال در حالت بست ثانویه میتواند به عنوان اتصال قاب خمشی ویژه مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که افزایش پیشتنیدگی بیش از حد آییننامه علیرغم بهبود عملکرد چرخهای اتصال، مورد نیاز نمیباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پیشتنیدگی،اتصالات پیچی،بارگذاری چرخهای،مطالعه آزمایشگاهی،
عنوان انگلیسی
The Effect of Bolt Pre-tension Levels on Behavior of Bolted Unstiffened End Plate Beam-to-Column Connections under Cyclic Testing
چکیده انگلیسی مقاله
During the construction of steel structures, the executive groups often fabricate some stories and tighten the connection bolts, defined as the snug-tightened bolt in this research. The lower stories, in which the connection bolts are snug-tightened, will be pre-tensioned at least to the level of preloading based on design codes, called pre-tensioned bolts, in this paper. The connections will be complete, while some upper stories will have snug-tightened bolts. As a result, the stiffness of the bolted connections varies throughout construction, and the structural characteristics change with time. So it is necessary to investigate the seismic behavior of bolted extended end-plate moment connections in both snug-tightened and pre-tensioned bolts while constructing high-rise structures. Bolted unstiffened end plate moment connections are one of the most usable connections used as prequalified connections in special steel moment frames. According to the AISC design code, this connection can be considered one of the most important parts of moment-resisting frames with enough bolt pre-tension levels. In this paper, using three full-scale bolted unstiffened end plate moment connections designed according to AISC, the effects of bolt pre-tension levels have been examined experimentally under SAC cyclic loading protocol. Bolt pre-tension level has been defined as α coefficient to show the pre-tensioning level in three specimens. The bolts of the first specimen are not pre-tensioned, called snug-tightened bolts, and is reference connection. The bolt pre-tension levels of the second and third specimens were created in accordance with AISC and Iranian National design code and more to Fu of bolts, called pre-tensioned and fully pre-tensioned, respectively. The bolts' moment capacity, total energy absorption, initial rotational stiffness, ductility of connection, and stress and strain variation are investigated. According to the results, an increase in bolt pre-tension level would significantly improve the cyclic behavior of connections. Further, an increase in bolt pre-tension led to the initiation of the inelastic deformation from a minor rotation, and the ductility of the connection improved. The results show that the increase in moment capacity and energy dissipation in the pre-tensioned compared to snug-tightened is 27 and 23%, respectively. However, In comparison with the pre-tensioned, the fully pre-tensioned specimen has increased by 11 and 9%, respectively. As a result, the connection with bolt pre-tension level, under design regulations in comparison with the reference connection, can be considered a connection of a special moment resisting frames. So bolt pre-tension level higher than the value mentioned in the design code is better but not needed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پیشتنیدگی,اتصالات پیچی,بارگذاری چرخهای,مطالعه آزمایشگاهی
نویسندگان مقاله
حامد نوفرستی |
گروه آموزشی عمران - زلزله، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
محسن گرامی |
استاد گروه آموزشی عمران زلزله، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
نشانی اینترنتی
https://mcej.modares.ac.ir/article_12582_7cd1fa35d236e7c01e8dd739081c621f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات