این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مهندسی عمران مدرس
، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۱۲۳-۱۳۱
عنوان فارسی
تعیین منحنی تنش محصورکننده-بیرونزدگی جبهه کار تونل با استفاده از مدلهای عددی مطالعه موردی: متروی خط ۷ تهران
چکیده فارسی مقاله
کاهش تدریجی تنش از روی سینهکار تونل به هنگام حفاری، منجر به ایجاد تغییرشکلهایی در زمین دربردارندهی آن میشود. بیرونزدگی سینهکار اولین مولفه پاسخ تغییرشکلی محیط به حفاری است. این پدیده به مقاومت و خواص تغییرشکلی هستهی پیشروی و همچنین میدان تنش اصلی که در معرض آن قرار گرفته بستگی دارد و روی سطح سینهکار و در امتداد محور طولی تونل نمود پیدا میکند. در پژوهش پیشرو به کمک مدلسازی سه بعدی قسمتی از تونل متروی خط 7 تهران، رابطهی بین تنش محصورکننده سینهکار تونل و مقادیر بیرونزدگی آن بررسی شده و نتایج در قالب منحنی تنش محصور کننده-بیرون زدگی یا "منحنی مشخصهی تونل" ترسیم گردیده است. در ادامه منحنی مشخصه تحت محورهایی به شکل بدون بعد ترسیم شده و مشاهده گردیده است که این منحنیهای بدون بعد، با رعایت شرایط خاصی برای تونلهای مختلف برروی هم قرار میگیرند. شرایط لازم برای این منظور نیز در انتها آورده شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بیرونزدگی سینهکار تونل،منحنی مشخصه تونل،حفاری تونل،متروی تهران،تنش محصورکننده سینهکار،
عنوان انگلیسی
Determination of Tunnelâs confinement stress-Extrusion Curve by means of Numerical Models Case Study: Tehran Metro-line 7
چکیده انگلیسی مقاله
Geological hazard and the lack of appropriate survey, design and construction instruments, have always made the design and construction of underground works a risky affair, which could not therefore be faced with the same degree of accuracy as other civil engineering works. As a consequence a larger safety factor should always be considered for underground works compared to similar surface constructions. During excavation of a tunnel and by the opening a cavity the flow lines of stress field in a rock mass are deviated and are channelled around it to create a zone of increased stress around the walls of the excavation. The channelling of the flow stresses around the cavity is termed an arch effect. The arch effect ensures that the cavity is stable and will last over time. Depending on the size of stresses created and the strength and deformation properties of the ground, channelling can be produced in three states: 1- close to the profile of excavation, when the ground around the cavity withstands the deviated stress flow around the cavity well, responding elastically in terms of strength and deformation. 2- far from the profile of the excavation, when the ground around the cavity is unable to withstand the deviated stress flow and responds an elastically-plasticising and arch effect formes far from walls of the excavation. 3- channelling doesn’t produce at all, when the ground around the cavity is unable to withstand the deviated stress flow and responds in the failure range producing the collapse of the cavity. That’s how arch effect determines that the cavity is stable for short or long time or it is not stable at all. Therefore tunneling, especially in soft ground, should always be observed since it is always at risk of falling during excavation and the ground geotechnical properties must be studied beforehand. The gradual reduction of horizontal stress from the tunnel face during the excavation process leads to the formation of deformities on the ground surrounded tunnel. Face Extrusion is the first response of environment to the excavation process. This phenomenon depends on the resistance and properties of the advance core, as well as the main stress area exposed to it. Extrusion appears on tunnel face and along the longitudinal axis of the tunnel and it’s geometry could be symmetric or unsymmetric. In the present study with the help of 3D modeling a part of the Tehran Metro Line 7 tunnel (the selected part for modeling locates in (0 + 900 to 0 + 1000 meters from the beginning of the southeast of line 7), the relationship between the stresses of the tunnel face and its extrusions are investigated and the results are presented in the form of confinement stress-extrusion curve or “tunnel characteristic curve”. In the following, the characteristic curve is plotted under unidimensional axes and it is observed that these non-dimensional curves are placed on each other under special conditions for different tunnels. These conditions are also given at the end. All modellings are done in Flac 3D software.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بیرونزدگی سینهکار تونل,منحنی مشخصه تونل,حفاری تونل,متروی تهران,تنش محصورکننده سینهکار
نویسندگان مقاله
حسن قاسم زاده |
تقاطع ولیعصر میرداماد- دانشکده عمران- دانشگاه خواجه نصیر طوسی
هانیه قائمی |
دانشجوی مهندسی عمران، ژئوتکنیک، دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران
نشانی اینترنتی
https://mcej.modares.ac.ir/article_12255_458f0fb844aff2ee3cc979ec50a18a85.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات