این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مهندسی عمران مدرس
، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۱۶۹-۱۷۹
عنوان فارسی
بررسی آبشستگی موضعی پایه پل در خاک چسبنده
چکیده فارسی مقاله
از دلایل اصلی تخریب پلها آبشستگی موضعی اطراف پایه میباشد که با گذشت زمان و عدم کنترل آن پایداری سازه را به مخاطره میاندازد. تاکنون محققین بسیاری آبشستگی موضعی اطراف پایههای پل را موردبررسی قرار دادهاند و روشهای مناسبی در جهت کنترل و کاهش آبشستگی ارائه دادهاند که شامل روشهای اصلاح الگوی جریان در این نواحی و همچنین روشهای مقاومسازی بستر میباشد. در این پژوهش به بررسی آبشستگی موضعی پایه پل در خاکهای چسبنده پرداختهشده است و استفاده از خاک چسبنده رسی از نوع رس بنتونیت بهصورت اختلاط با خاک بستر، بهعنوان راهکاری در جهت مقاومسازی بستر در برابر تنشهای واردشده و کنترل آبشستگی مورد بررسی قرارگرفته است. اهداف دنبال شده در این پژوهش شامل تعیین بهترین شرایط تراکمی (میزان رطوبت و درجه تراکم)، میزان بهینه رس مورد استفاده و همچنین تأثیر مقاومت برشی بستر در میزان آبشستگی میباشد. نتایج نشان داد که استفاده از 10 درصد رس بنتونیت بهصورت اختلاط با خاک ماسهای بستر در درجه تراکم 90 درصد و رطوبت بهینه تراکم، باعث کاهش آبشستگی به میزان 100 درصد نسبت به نمونه شاهد میشود. همچنین نتایج نشان داد که رس بنتونیت تأثیر بیشتری در کاهش آبشستگی نسبت به رس کائولین دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آبشستگی موضعی،پایه پل،خاک چسبنده،بنتونیت،کائولین،
عنوان انگلیسی
Assessment of Local Scour at Bridge Piers in Cohesive Soils
چکیده انگلیسی مقاله
The main reasons of bridge failure are local scour around the piers. In fact, they will be appeared as a scour hole in the river bed. Moreover, lack of control during the time, local scouring will threaten stability of structure. Therefore, determining of depth and dimension of the scour hole, also finding effective factors on scouring are important. Lots of researchers have studied the local scour around the bridge piers. Actually, they have proposed lots of appropriate techniques to control and to reduce scour around piers and bridge abutments. These proposed approaches are divided into two methods which are altering the flow and bed-armoring. In this research, the local scour around the bridge piers in a cohesive soils have studied. Particularly, the cohesive soils in form of mixture of Bentonite (montmorillonitic clay from 0 to 15%) and bed sediment (fine sand) used. In fact, this approach is a solution to challenge bed-armoring against existence shear stress. As a result, the proposed method will be used for controlling the scour. The experiments were carried out at the hydraulic laboratory of the Water Engineering Department, at Shiraz University, Iran. The laboratory flume was a rectangular cross section with 18 m length, 1.2 m wide and 0.4 m deep. According to channel geometry, the discharge and the depth of flow were determined to be 0.034 m^3⁄( s ) and 13 cm, respectively. In all experiments, the discharge and flow depth were constant. This study focused on the best compaction conditions, optimum clay content and the bed shear strength. The undrained shear strength of the soil was measured using an in situ miniature van shear apparatus. The best compaction conditions including optimum moisture and compaction energy. From standard Proctor test, the optimum initial water content Wopt and the optimum dry density ρdopt was determined. The compaction was expressed as the ratio of dry density ρd to maximum dry density ρdopt of the mixture. Therefore three relative compaction equal to70%, 80% and 90% used. Also, three water content optimum initial water content, optimum initial water content – 3% and optimum initial water content + 3% are used. The results indicate that for smaller clay content (5%) the shape of the scour hole was similar to that in sand sediment and is regular and symmetrical. For clay content equal to10%, scour hole is geometrically much irregular compared to that observed in sand bed and it is observed that a steeper slope of the scour hole in sediment mixture. The slope became steeper whit an increase in relative compaction. In fact, the higher relative compaction and the higher clay content increases shear strength and decreases the maximum scour depth. The samples compacted at optimum water content creates a structure with the most resistant to scour. The erodibility of samples compacted dry of optimum water content is less than samples compacted on the wet side of optimum. The results showed that under conditions which the amount of Bentonite equals at least 10% of dry weight in the mixture (Bentonite and sand sediment), relative compaction equal s to 90% and and water content equals to optimum moisture, simultaneously the local scour reduces by 100% in single pier. In addition, the influence of the compaction and type of clay mineral was investigated. The results show that Bentonite was more effective than Kaolin. If the 15% of dry weight Kaolin clay mixed with bed sand sediment to be used and relative compaction equal to 90% and water ontent equals to optimum moisture, simultaneously, the maximum scour hole was reduced only by 34%.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آبشستگی موضعی,پایه پل,خاک چسبنده,بنتونیت,کائولین
نویسندگان مقاله
سید محمد علی زمردیان |
دانشیاردانشگاه شیراز
حمیده غفاری |
دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
https://mcej.modares.ac.ir/article_12100_4c5b755852fe3fa989b952d1ea435820.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات