این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی عمران مدرس
، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۲۲۱-۲۳۱
عنوان فارسی
یک تحلیل کمی از نقش هنجار زیستمحیطی بر استفاده از خودرو در سفر دانشآموزان دبستانی
چکیده فارسی مقاله
کاهش مشکلات زیستمحیطی ناشی از حمل و نقل در اهداف مختلف سفر nر کشورهای توسعهیافته از اولویتهای پژوهشی به شمار میرود. با توجه به پیچیدگی در فرآیند تصمیمگیری انتخاب شیوه سفر دانشآموزان دبستانی و نقش مهم والدین در این تصمیم، پژوهش حاضر با پرسش از والدین به تحلیل ارتباط بین هنجارهای زیستمحیطی نها در کنار سایر متغیرهای اقتصادی- اجتماعی در انتخاب شیوهی خودروی شخصی خانوار برای رساندن دانشآموزان دبستانی به مدرسه میپردازد. به این منظور پرسشنامهای شامل سه بخش کلی اقتصادی- اجتماعی، شیوههای حمل و نقلی سفر به مدرسه و هنجارهای والدین نسبت به محیطزیست و استفاده از خودروی شخصی طراحی و به تعداد 1078 میان والدین دانشآموزان پایههای اول تا سوم دبستان در 9 مدرسه پسرانه و دخترانه دولتی و غیردولتی شهر رشت در اسفند ماه سال 1392 توزیع گردید. مدل لوجیت دوتایی برای تبیین اثرگذاری و ارتباط متغیرهای هنجار زیستمحیطی و متغیرهای اقتصادی- اجتماعی بر استفاده از شیوهی خودروی شخصی خانوار بکار برده شد. نتایج نشان میدهد، مولفههای هنجاری زیستمحیطی والدین از قبیل هنجارهای شخصی، دغدغهها، احساس عذاب وجدان نسبت به استفاده از خودرو و احساس مسئولیت نسبت به محیطزیست میتواند نقش مهمی در کاهش استفاده از خودروی شخصی خانوار در رساندن کودکان به مدارس رشت داشته باشد. از این رو، اعمال سیاستهایی از سوی مسئولین در جهت آگاهی دادن نسبت به اهمیت مسائل زیستمحیطی و افزایش حس مسئولیت در قبال محیطزیست با برنامههایی همچون دعوت والدین به مدارس و یا فرهنگسازی در رسانهها میتواند در کاهش استفاده از خودروهای شخصی در سفرهای تحصیلی دانشآموزان موثر واقع شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هنجار زیستمحیطی،خودروی شخصی،دانشآموز دبستانی،لوجیت دوتایی،پرسشنامه،
عنوان انگلیسی
Role of Parental Environmental Norms on Use of Car in Elementary School Trips, a Quantitative Analysis
چکیده انگلیسی مقاله
Reducing the environmental problems caused by transportation in various trip purposes (especially air pollution caused by cars use) in developed countries is of researches priorities. While in developing countries such as Iran, cultural aspects and environmental norms in discussing the use of cars in school trips (due to the complexity of decision making in school trip mode choice) well not identified. So far, in the field of educational trips have been discussed traffic and urban aspects (Strategies to reduce the volume of traffic), student’s health (encouraging children towards walking or cycling), traffic safety, accident prevention and mode use patterns. Also, less attention has been paid to environmental aspects and its quantification in school trips mode choice. Hence, this study analyses relation of parental norms towards environmental factors besides socio-economic factors in using schools trips modes of elementary students especially household private car what has been done in the frame of questionnaire with their parents. A questionnaire was designed and 1078 Questionnaires were distributed among Parents of students from grade one to three in nine elementary schools (including public and private boys and girls schools) in all districts of department of education in January 2014 (Return Rate: 80%) in Rasht. The questionnaire has three parts: socio-economic part, transport modes in school trips and parental norms towards environment and reducing car use. The questionnaire return rate was approximately 80%. After processing data, 735 questionnaires (more than 68% of total) were identified for analyzing and valid modeling. Based on the data achieved from this field questioning, Binary logit model were used to survey effectiveness and relationships of environmental norms components and socio-economic factors in use of household private car in school trips. Descriptive statistical analysis of the results of socio-economic variables (general characteristic of household) shows that 49.5% of observation were parents of boy student, 78.8% of sample were from public schools, 93.3% of fathers and 67.3% of mothers have driving license. Principal Component Analysis (PCA), with Varimax Rotation implied, a three-factor structure “personal norms ”, “Awareness of Consequences” and “Ascription of Responsibility” for parental environmental norms. Results show that parental environmental norms such as personal norms, concerns, feeling guilty about use of car and sense of responsibility towards the environment can play important role in reducing household private car use in escort of children to school. Also, direct and cross elasticity of logit model show that an increase of one percent of personal norms (Parental concerns about the environment and lees using of household private car) decreases the probability of choosing household private car mode to school by 0.86% and increases 0.15% choosing others school trips modes. An increase of one percent of awareness of environmental responsibilities in the utility of other school trip modes decreases 0.38% the probability of choosing household private car in school trips. Thus, such policies applied by the authorities in order to increasing parental awareness and sense of responsibility about importance of environmental issues with programs such as inviting parents to schools or cultural programs in the media can be effective in reducing car use in school trips.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هنجار زیستمحیطی,خودروی شخصی,دانشآموز دبستانی,لوجیت دوتایی,پرسشنامه
نویسندگان مقاله
میلاد مهدیزاده |
دانشگاه تربیت مدرس
امیررضا ممدوحی |
دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
https://mcej.modares.ac.ir/article_12223_1272970022b4cd9041794f15f50baf2e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات