این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مهندسی عمران مدرس
، جلد ۱۵، شماره ۵، صفحات ۹۷-۱۰۶
عنوان فارسی
ارایه مدل یکپارچه تخصیص و زمانبندی ناوگان به شبکه حمل و نقل اتوبوسی سریع السیر
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله، رویکردی جدید برای حل مسئله تخصیص ناوگان در شبکه حملونقل اتوبوسی سریع، BRT، در نظر گرفته شده است و حل این مسئله بصورت همزمان با زمانبندی ناوگان تخصیص یافته به خطوط صورت می گیرد. یعنی برنامه عملکردی سیستم بصورت همزمان و یکجا ارائه میشود. زمانبندی وسایل نقلیه در هر خط با توجه به زمان انتظار مسافران در ایستگاهها صورت میگیرد و به تبع آن الگوی حرکت وسایل نقلیه اختصاص یافته به خطوط در ایستگاه اول هر خط ارائه می شود. در طراحی مدل سعی بر آن بوده که امکان توسعه آن وجود داشته باشد و بتوان از آن برای کاربرد در مقیاس جهانی استفاده کرد. مدل مورد نظر برای شبکه BRT تهران کالیبره شد و توسط الگوریتم حل ابتکاری و استفاده از نرم افزار Lingo و با توجه به اطلاعات اخذ شده از معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران حل شد و نتایج آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از نتایج مهمی که از این تحقیق استنباط شد میتوان به لزوم استفاده از اتوبوسهای با ظرفیت بیشتر در خطوط BRT اشاره کرد. چنانچه مشاهده شد، استفاده از این اتوبوسها نقش بسزایی در کاهش چشمگیر زمان انتظار مسافران که در این مقاله به عنوان تابع هدف مد نظر است، دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تخصیص ناوگان،زمانبندی،حملونقل اتوبوسی سریع،شبکه BRT،الگوریتم حل ابتکاری،
عنوان انگلیسی
An Integrated Fleet Scheduling and Allocation Model to Bus Rapid Transit Network
چکیده انگلیسی مقاله
In this article has been tried to find a new solution for fleet assignment to BRT network through scheduling assigned fleet to routes. Vehicle scheduling in each route is done with regard to passenger waiting time at stations and in consequence assigned vehicle dispatching model is related to the first station at each route. In designing the model, it has been tried to develop it in a way that it can be extended and be useful on a worldwide scale. The proposed model for Tehran BRT network has been developed by lingo software with data acquired from the Tehran municipality transportation department and the results analyzed. One of the important finding in this research is that a necessity of using buses with high capacity in BRT systems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تخصیص ناوگان,زمانبندی,حملونقل اتوبوسی سریع,شبکه BRT,الگوریتم حل ابتکاری
نویسندگان مقاله
سید سجاد مظلوم |
کارشناس ارشد
محمود صفارزاده |
استاد گروه راه و ترابری دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
https://mcej.modares.ac.ir/article_11831_843023ebda0ffc9edeab682d2491f13d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات