این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۲۰، شماره ۶، صفحات ۱۴۶۳-۱۴۷۳
عنوان فارسی
اثر استفاده همزمان از نانوذرات دیاکسید سیلیسیوم و عملیات حرارتی بر عمر خستگی پرچرخه خمشی در آلیاژ آلومینیوم پیستون
چکیده فارسی مقاله
آلیاژهای آلومینیوم- سیلیسیوم کاربردهای بسیاری در قطعات خودرو همچون پیستون دارند. معمولاً اینگونه قطعات، تحت بارهای سیکلی مکانیکی و حرارتی قرار دارند و لذا باید استحکام خستگی کافی را در مقابل این بارگذاریها داشته باشند. از روشهای استحکام بخشی به مواد، اجرای عملیات حرارتی و افزودن نانوذرات است. در این پژوهش، اثر استفاده همزمان از نانوذرات دیاکسید سیلیسیوم و عملیات حرارتی بر عمر خستگی پرچرخه خمشی آلیاژ پیستون بررسی شده است که نوآوری این تحقیق است. از روش ریختهگری گردابی برای اضافهکردن نانوذرات به زمینه آلومینیومی استفاده شد و فرآیند عملیات حرارتی
T6
بر روی نمونهها اجرا شد. ریزساختار توسط میکروسکوپ نوری و میکروسکوپ الکترونی روبشی نشر میدانی، بررسی شد و آزمون خستگی پرچرخه خمشی نیز بر روی نمونههای استاندارد، در شرایط بارگذاری کاملاً معکوسشونده، اجرا شد. با توجه به تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی نشر میدانی، نواحی تجمع و بهمپیوستگی نانوذرات در زمینه مشاهده نشد. همچنین، مشاهده شد که استفاده از نانوذرات دیاکسید سیلیسیوم، عملیات حرارتی
T6
و استفاده همزمان از این دو فرآیند، باعث بهبود عمر خستگی بهترتیب به مقدار 304، 411 و 237% شد. مطابق با دادههای آزمون خستگی پرچرخه خمشی، ضریب استحکام خستگی آلیاژ پیستون، با عملیات حرارتی و اضافهنمودن نانوذرات، افزایش یافت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آلیاژ آلومینیوم پیستون،نانوذرات دیاکسید سیلیسیوم،عملیات حرارتی،عمر خستگی پرچرخه خمشی،
عنوان انگلیسی
Effect of Simultaneous Use of Silica Nanoparticles and Heat Treatment on High-Cycle Bending Fatigue Lifetime in Piston Aluminum Alloy
چکیده انگلیسی مقاله
Aluminum-silicon alloys have vast applications in-vehicle components, such as the piston. Usually, such parts are under thermal and mechanical cyclic loadings, and therefore, they should have enough fatigue strength. For strengthening methods, the heat treatment and the addition of nanoparticles could be mentioned. In this research, the effect of the simultaneous use from SiO
2
nanoparticles and the heat treatment was investigated on the high-cycle fatigue lifetime of the piston alloy, which is the novelty of this study. The stir-casting method was used for adding nanoparticles into the aluminum matrix, and the T6 heat treatment was done on samples. The microstructure was examined by the optical microscopy and also the field-emission scanning electron microscopy (FESEM), and high-cycle bending fatigue tests were performed, under fully-reversed loading conditions. Based on FESEM images, no agglomeration of nanoparticles was observed in the matrix. In addition, it was found that using SiO
2
nanoparticles, heat treatment, and the combination of two approaches, caused to the improvement of the fatigue lifetime, for 304, 411 and 237%, respectively. According to high-cycle bending fatigue data, the fatigue strength coefficient of the piston alloy increased by the heat treatment, and the addition of nanoparticles.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آلیاژ آلومینیوم پیستون,نانوذرات دیاکسید سیلیسیوم,عملیات حرارتی,عمر خستگی پرچرخه خمشی
نویسندگان مقاله
محمد آزادی |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سعید رضانژاد |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
مهرداد ذوالفقاری |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
محبوبه آزادی |
دانشکده مهندسی مواد و متالورژی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10976_8e0578de81e999416ba92f4f6cfd1d39.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات